[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

  • Men's Health

  • Zdrowie

  • Jak szkodzi siedzenie, czyli 6 negatywnych efektów kurczenia się przy biurku

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Jak szkodzi siedzenie, czyli 6 negatywnych efektów kurczenia się przy biurku

Grę zawsze da się zacząć od nowa. W realu nie możesz sobie pozwolić na obrażenia. A jeśli będziesz grał rozwalony na fotelu, możesz na gwałt potrzebować apteczki.

siedzenie to zło fot. Getty Images

1. Kręgosłup

Gdy siadasz na krześle, siła nacisku, która działa na Twój kręgosłup, wzrasta o 40%. Gdy siedzisz zgarbiony – o kolejne 40%. Wynika to ze spłaszczenia łuku w odcinku lędźwiowym. W rezultacie może dojść do ucisku nerwów wychodzących z rdzenia kręgowego i bólu takiego, że nie będziesz miał ochoty nawet grać.

2. Serce

Jak donosi „American Journal of Epidemiology”, spędzając w pozycji siedzącej ponad 6 godzin dziennie, jesteś o 18% bardziej narażony na śmierć z powodu chorób serca. Przy czym śmierć to ostateczność. Według wyliczeń uczonych z Pennington Biomedical Research Center ludzie spędzający czas w pozycji siedzącej aż dwa razy częściej trafiają do szpitala z podejrzeniem zawału serca, niezależnie od wagi i poziomu wysportowania. Samo to, że trenujesz, nie zmniejsza ryzyka.

3. Brzuch

Przesiadywanie godzinami w fotelu ma też fatalny wpływ na Twoją figurę. Uczeni z University of Zaragoza w Hiszpanii wyliczyli, że spędzanie na krześle ponad 4 godzin dziennie zwiększa ryzyko otyłości brzusznej o 170%! Taka otyłość – czyli duży, wylewający się zza paska brzuch – to nie tylko problem ze znalezieniem dziewczyny, to również zwiększone ryzyko cukrzycy typu 2.

4. Nadgarstek

Wielogodzinne manipulowanie myszką jedną ręką i klawiaturą drugą może z czasem doprowadzić do schorzenia, które kiedyś zdarzało się głównie ludziom starszym, a dziś coraz młodszym – zespołu cieśni kanału nadgarstka. Przez kanał nadgarstka przebiega nerw odpowiedzialny za kciuk, palec wskazujący, środkowy i część serdecznego. Gdy pod wpływem przeciążenia pojawia się stan zapalny, nerw jest uciskany i najpierw czujesz mrowienie wspomnianych palców, a potem zaczyna boleć. Tak bardzo, że nie tylko nie pograsz, ale nawet zawiązanie buta będzie Ci sprawiać trudność.

5. Bezsenność

To, że możesz grać niemal do rana i nie czuć senności, to zasługa nie tylko wciągającej fabuły i Twojej silnej woli. To również efekt działania tzw. niebieskiego światła, które powstrzymuje Twoją szyszynkę przed wydzielaniem melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie senności. Pod wpływem niebieskiego światła Twój organizm uznaje, że jest jeszcze dzień i nie ma co zasypiać. Na krótką metę to fajne, na dłuższą już nie bardzo, bo przewlekłe niedosypianie obniża Twój refleks i zdolności poznawcze.

6. Hemoroidy

Wiesz zapewne, że długie przesiadywanie w toalecie zwiększa ryzyko pojawienia się żylaków odbytu, czyli, no właśnie, hemoroidów. To bardzo nieprzyjemna przypadłość. Po pierwsze – boli, po drugie – brudzi, po trzecie – swędzi, a po czwarte – może wymagać chirurgicznego usunięcia. I wtedy na kilka dni zostają szwy w tym najbardziej intymnym miejscu. Nic przyjemnego.

Homo erectus

Wśród przodków mamy nie tylko homo sapiens, ale i homo erectus, czyli wyprostowanego. Żeby zniwelować skutki siedzenia, musisz więcej stać i chodzić.

kręgosłup fot. Shutterstock

Dobra zmiana

Czyli jak siedzieć, żeby nie bolało.

Żeby zmniejszyć ryzyko tych wszystkich strasznych chorób, o których powyżej, trzymaj się tych zasad:

  1. Siedź oparty plecami (również na wysokości lędźwi), stopy na podłodze, łokcie na podłokietnikach, przedramiona oparte na blacie, a ekran nieco poniżej oczu, odsunięty na odległość ramienia.
  2. Jak najczęściej rób przerwy i wstawaj. Przejdź się do kuchni albo na balkon. Popatrz w dal.
  3. Stosuj podkładki pod nadgarstki

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij