[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Jak pokonać strach i ujarzmić lęk - rady Alexa Honnolda

Neurolog Jane Joseph przeskanowała mózg Honnolda za pomocą fMRI. Najpierw pokazano mu obrazy, które miały go przerazić lub pobudzić. Potem dostał zadanie, w którym mógł wygrać lub stracić pieniądze. W obu przypadkach jego mózg ledwie zareagował.

ciało migdałowate Shutterstock.com
Zdaje się, że pierwszym, dojmującym uczuciem, które towarzyszyło człowiekowi, był strach. I niektórym tak zostało do dzisiaj. Alex Honnold, wspinacz ekstremalny, ma swój sposób na niego: klin – klinem. Przeczytaj (i nie rób tego w domu).

Rozszerz strefę komfortu

Wybacz nam to określenie. Fakty są jednak takie, że ekspozycja na „łagodny” stres może poprawić Twoją odporność na prawdziwe, ciężkie wyzwania. Użyj tej metody, aby podporządkować sobie stres podczas prezentacji, egzaminu lub ważnej rozmowy.

Krok 1

Czuj i nie myśl

Sprawdź swoje samopoczucie, ale nie przypisuj rozpoznanym dolegliwościom lękowym żadnego znaczenia. Szybki oddech? Przyspieszone tętno? Spięte mięśnie? Jest, jest, jest. OK, to lecimy.

Krok 2

Odśwież swoje odpowiedzi

Teraz zdaj sobie sprawę, że te reakcje mogą być też związane z mnóstwem pozytywnych emocji, np. wyczekiwaniem lub podnieceniem. Przypomnij sobie chwile, gdy właśnie tak się czułeś.

Krok 3

Napompuj się

Nie zmuszaj się do uspokojenia, ale wykorzystaj „energię podniecenia” i pozwól jej podkręcić Twoją wydajność. Wg badaczy z Harvardu to najlepszy sposób na pokonanie lęku.

Umysł bez grama lęku

Neurolog Jane Joseph przeskanowała mózg Honnolda za pomocą fMRI. Najpierw pokazano mu obrazy, które miały go przerazić lub pobudzić. Potem dostał zadanie, w którym mógł wygrać lub stracić pieniądze. W obu przypadkach jego mózg ledwie zareagował.

Ciało migdałowate odpowiada za wywołanie „reakcji na zagrożenie”. Gdy Honnoldowi pokazywano niepokojące i straszne obrazki, ciało zupełnie nie zareagowało.

Dopamina – chemiczna przyjemność produkowana w mózgu i rdzeniu kręgowym – zostaje uwolniona, gdy robisz coś ekscytującego. Niektórzy ludzie (w tym Honnold) potrzebują większej stymulacji, aby uzyskać taki sam efekt. To z grubsza wyjaśnia ich poszukiwania mocnych bodźców.

Sprawdź też: Jak pokonać męskie fobie?

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij