Jak obniżyć ciśnienie bez leków?

Nadciśnienie nie boli, ale po cichu niszczy tętnice i w rezultacie może doprowadzić do zawału albo udaru mózgu. Sprawdź, jak obniżyć ciśnienie bez leków.

Jak obniżyć ciśnienie bez leków fot. shutterstock.com

Narodowy Test Zdrowia Polaków wykazał, że aż połowa z nas przed 40. rokiem życia nie wie, jakie ma ciśnienie krwi, więc jest duża szansa, że Ty też nie wiesz. Zacznij więc od pomiaru. Ciśnieniomierz zapewne znajdziesz u kogoś z rodziny. Optymalne ciśnienie krwi to 120/80 mmHg, a wartości 130-139/85-89 to ciśnienie wysokie, ale jeszcze nie kliniczne nadciśnienie. Jeśli Twoje ciśnienie wynosi 140/90 mmHg lub więcej, koniecznie idź do lekarza; jeśli jest wyższe niż optymalne, ale nie przekracza tego progu, możesz spróbować obniżyć je samodzielnie. Najważniejsze to rzucenie fajek (tych elektronicznych również) i ograniczenie alkoholu, ale w arsenale jest jeszcze kilka innych sposobów. Oto one.

1. Jak obniżyć ciśnienie bez leków? Ćwiczenia izometryczne

Fizjolodzy sportowi z Australii są zdania, że ćwiczenia izometryczne są nie tylko bezpieczne również dla ludzi z wysokim ciśnieniem, ale przede wszystkim są skuteczne. Zdaniem uczonych „niemal tak skuteczne, jak farmaceutyki stosowane w leczeniu nadciśnienia”.

W trakcie ćwiczeń izometrycznych mięśnie się napinają, ale nie zmienia się długość włókien mięśniowych i nie dochodzi do żadnego ruchu w stawach. Przykładem ćwiczenia izometrycznego jest np. deska. Wystarczy kilka minut deski albo choćby zaciskania dłoni na piłeczce tenisowej kilka razy w tygodniu, żeby ciśnienie się zmniejszyło.

2. Jak obniżyć ciśnienie bez leków? Ogranicz cukier

Większość z nas już wie, że nadmiar soli może powodować wzrost ciśnienia. Niewielu wie natomiast, że podobne, a nawet silniejsze działanie ma cukier, a zwłaszcza fruktoza. Spożywanie dużych ilości cukru podnosi ciśnienie skurczowe średnio o 7,6 mmHg, a rozkurczowe o 6,1 mmHg.

Szczególną uwagę zwróć na dosładzane napoje, które w największym stopniu przyczyniają się do wzrostu udziału cukru w bilansie kalorycznym. Najlepiej zrezygnuj więc z gazowanych, słodkich napojów i różnego rodzaju nektarów oraz napojów. Pij głównie wodę mineralną.

3. Jak obniżyć ciśnienie bez leków? Jedz czosnek

Ciśnienie możesz obniżyć również w kuchni, na przykład używając więcej czosnku. Badania uczonych z National Institute of Integrative Medicine wykazały, że regularne spożywanie czosnku lub suplementów z czosnkiem obniża ciśnienie skurczowe o ponad 8 punktów, a rozkurczowe o 6.

Jeśli nie przepadasz za zapachem lub smakiem czosnku, możesz sięgnąć po zmielony, w kapsułkach. Jeśli chcesz obniżyć ciśnienie jeszcze bardziej, popij danie szklanką soku pomidorowego. Według „Heart Journal” codzienne picie 100 ml soku pomidorowego przez osiem tygodni obniża ciśnienie o 4 punkty.

REKLAMA