Jak obniżyć cholesterol bez leków?

Za wysoki poziom cholesterolu jest niebezpieczny i trzeba go obniżyć. Zanim sięgniesz po leki, spróbuj powalczyć z cholesterolem na własną rękę. Ryzyko wygranej w tej potyczce jest całkiem duże. Trzeba tylko trochę cierpliwości. Sprawdź, jak obniżyć cholesterol bez leków.

Jak obniżyć cholesterol bez leków fot. shutterstock.com

Według specjalistów z Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego „Zaburzenia gospodarki cholesterolowej są najczęściej występującym czynnikiem ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego w Polsce”. Z badań WOBASZ wynika, że za wysoki poziom cholesterolu ma aż 70,3% mężczyzn, więc większość z nas jest zagrożona, a co istotne, ok. 60% tych z za wysokim poziomem nie zdawało sobie z tego sprawy. Zacznij więc od zrobienia sobie tzw. profilu lipidowego i jeśli wyniki będą wskazywały na dyslipidemię, wprowadź plan naszkicowany poniżej.

ZOBACZ TEŻ: Wysoki cholesterol zwiększa ryzyko przerzutów

1. Jak obniżyć cholesterol bez leków?

Więcej się ruszaj

Cholesterol zawiera tłuszcze, a mięśnie wykorzystują tłuszcze jako źródło energii, więc ćwicząc, spalasz też trochę cholesterolu, zanim zdąży osadzić się w tętnicach. American Heart Association radzi, by trenować z umiarkowaną intensywnością co najmniej 150 minut tygodniowo.

Zwróciłeś uwagę na słowa „co najmniej”. Potraktuj więc te 150 minut tygodniowo jako minimum. Według analizy, opublikowanej w „Sports Medicine”, najlepiej sprawdza się strategia: 150 minut tygodniowo aerobów i dodatkowo dwa treningi z ciężarami na poziomie 50%-85% obciążenia maksymalnego.

2. Jak obniżyć cholesterol bez leków?

Jedz lepiej

Błonnik to Twój największy sprzymierzeniec w walce z nadmiarem cholesterolu. Staraj się tak skomponować dietę, żeby dziennie dostarczać sobie mniej więcej 35-40 g błonnika. Przy okazji możesz schudnąć, i dobrze, bo zmniejszenie masy ciała o 5-10% wyraźnie poprawia profil lipidowy. Unikaj też tłuszczów trans i ogranicz te nasycone.

Jedząc „na mieście”, tak naprawdę nie wiesz, co jesz. Naucz się więc gotować, a gdy już się nauczysz, zobaczysz, jaka to frajda i – uwaga – oszczędność kasy. W kuchni używaj dużo warzyw, owoców i pełnoziarnistych produktów, a zwiększysz ilość bezcennego błonnika.

ZOBACZ TEŻ: Za wysoki poziom cholesterolu zwiększa ryzyko choroby Alzheimera

3. Jak obniżyć cholesterol bez leków?

Pij mniej alkoholu

Sporadyczne popijanie alkoholu może nieznacznie podnieść poziom dobrego cholesterolu, więc nie jest takie znowu złe, chociaż z pewnością trening jest lepszy. Ale alkohol w dawce powyżej 2 drinków dziennie ma już fatalny wpływ na serce i zaburza pracę wątroby (a to właśnie w niej powstaje choelsterol. Ten dobry i ten zły).

Spróbuj zrezygnować z alkoholu. To łatwiejsze niż myślisz, o ile nie zdążyłeś się już uzależnić. Po kilku tygodniach zauważysz, że lepiej sypiasz, masz więcej energii, praca idzie szybciej, a treningi sprawiają więcej frajdy. Ani się obejrzysz, jak cholesterol spadnie.

REKLAMA