[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Jak nie głupieć? 4 patenty na sprawny umysł

Wiedziałeś, że podczas dwu tygodniowego urlopu gdzieś w tropikalnym raju można stracić aż 20 punktów IQ? Można też je tracić na co dzień. Zobacz, jak tego uniknąć i zyskiwać, zamiast tracić.

mózg

1. Pomnażaj neurony

Przez lata naukowcy sądzili, że po osiągnięciu pewnego wieku liczba neuronów i połączeń między nimi jest ograniczona i zamknięta. Gorzej. „Nasz mózg stopniowo sam z siebie zaczyna wytracać szare komórki” – wyjaśnia ekspert DlaMozgu. pl Piotr Wilczyński. Wierzono w stare, angielskie powiedzenie: you cannot teach an old dog new tricks, co należy tłumaczyć, że starego psa nie nauczysz nowych sztuczek. Sprawność intelektualna miała być jak wzrost: do pewnego momentu idzie w górę, a potem może zacząć się nawet kurczyć.

PRZECZYTAJ TEŻ: Czym jest inteligencja?

REKLAMA

Nic bardziej mylnego! Badania nad neuroplastycznością mózgu rozpoczęte na początku XX wieku i potwierdzone ostatecznie w 2002 roku przez neurobiologa Yale Univercity, prof. Pasco Rakica, dowiodły, że mózg człowieka może tworzyć nowe komórki. To oznacza, że nawet jeśli stare zaczynają wymierać, Ty sam możesz płodzić nowe. Paliwem jest Twoja umysłowa aktywność. Intelektualne skoki w bok naprawdę odmładzają głowę. W tym wypadku wierność temu, co wiesz, jest wręcz zakazana. Zdobywaj nową wiedzę i doświadczenia. Bez żadnych oporów!

2. Wyłącz autopilota

Pewne badania wykazały, że zmiany w mózgu zaobserwowano u profesjonalnych muzyków i taksówkarzy. To nie jest tak, że musisz każdorazowo pocić się nad zadaniami z logiki. Wystarczy, że będziesz wychodził poza standard. W każdej codziennej czynności. Muzyk, oprócz bezbłędnego odczytywania nut, umie improwizować i przetwarzać melodie. Taksówkarz ma w palcu topografi ę miasta, ale pod Stadion Narodowy w Warszawie dojedzie, nawet gdyby wyłączyli z ruchu pół miasta.

To oznacza, że jeden i drugi potrafią sami z siebie wygenerować rozwiązanie, a nie tylko pracować na autopilocie. Każdy z nich może i powinien systematycznie odchodzić od ru-tyny. To tak jak w żonglerce – choć wymaga ogromnej precyzji zaplanowanych ruchów, mózg musi być gotowy na sytuację, gdy piłka zmieni tor. W 2004 roku na łamach prestiżowego tygodnika „Nature” Bogdan Dragansky obwieścił światu, że trzymiesięczny trening żonglowania wystarczył, by zauważalnie zmieniła się objętość istoty szarej mózgu, o której mówimy: szare komórki.

3. Rozwiązuj zadania

Szarym komórkom przyzwyczailiśmy się przypisywać geniusz. Ale prawda jest taka, że niewielki byłby z nich pożytek, gdyby nie inna substancja: biała! To aksony, które są jak media: przenoszą informacje w mózgu. Prof. Takuji Takeuchi z uniwersytetu w Tohoku poddał badaniu studentów. Pół godziny dziennie rozwiązywali kilka zadań, które mocno angażowały pamięć i uwagę. Okazało się, że ten intensywny neurotrening doprowadził do zmiany w obrębie istoty białej mózgu. Po 3 miesiącach włókna, które łączą okolice czołowe i ciemieniowe mózgu, były bardziej gęste.

4. Podnoś poprzeczkę

To nieprawda, że wystarczy ćwiczyć jakkolwiek. Ktoś może rozwiązywać 30 krzyżówek dziennie i nic z tego nie musi wynikać. Trzeba odpowiednio dopasować intelektualne zadanie. Wybrać taki poziom trudności, by mózg pracował w górnych granicach swoich możliwości. Sudoku na tym samym poziomie trudności, gdy większość haseł jest znana, to bardziej zabijanie czasu niż trening mózgu.

Uprawiaj sport

Pamiętaj – na kondycję mózgu pracujesz każdego dnia. Kluczowe jest to, jaki wysiłek umysłowy wykonujesz. Ale równie istotne jest to, czy uprawiasz sport oraz jak się odżywiasz i czy masz słabość do używek. Co ciekawe: nikt nie zamierza podawać w wątpliwość, że palenie jest do kitu. „Ale nikotyna podana w formie bezdymnej, np. plastrów, poprawia np. szybkość reakcji” – mówi dr Brzezicka.

Porzuć rutynę

By zachować bystry umysł do emerytury, musisz wcześniej zadbać o umysłowy fitness. Codzienna aktywność i rutyna usypiają mózg – trudniej przyswajasz nowe zadania w pracy i w życiu codziennym. Trudniej też zapamiętujesz np. nazwiska osób dopiero co poznanych. No i coraz częściej zaczynasz szukać kluczy, telefonu komórkowego i zaczynasz się zastanawiać, gdzie zaparkowałeś samochód.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij