Jak dbać o swoje stawy?

Intensywny trening potrafi dać miękkim tkankom mocno w kość. Na szczęście jest  kilka rzeczy, które możesz zrobić, żeby im ulżyć.

trening z hantlami, trening Men's Health

Zaczniemy od ciekawego  badania przeprowadzonego, owszem, na niewielkiej próbie, ale za to był to eksperyment randomizowany, podwójnie zaślepiony i krzyżowy, a do tego przeprowadzony przez pracowników prestiżowego Australijskiego Instytutu Sportu. W jego ramach badani przyjmowali dawkę 15 g żelatyny wzbogaconą o 48 mg witaminy C, a następnie wykonywali 6-minutowy trening na skakance.

REKLAMA

Okazało się, że dzięki temu do ich stawów trafiało więcej aminokwasów tworzących kolagen, a szczyt wzrostu następował godzinę po wypiciu napoju z żelatyną. „Takie ustalenia pozwalają sądzić, że suplementacja żelatyną, wzbogacona małą porcją witaminy C, do której dołożymy wysiłek fizyczny prowadzący do lepszego ukrwienia tkanki chrzęstnej, może przyczynić się do wzrostu syntezy kolagenu. Ona zaś przełoży się ostatecznie na poprawę regeneracji tkanek” – komentuje wyniki badania dietetyk  sportowy Paweł Szewczyk.          

A co z samym kolagenem? W jego przypadku również są przesłanki, by uważać, że może pomóc. „Australijskie badanie z 2018 roku pokazało, że suplementacja kolagenem może przynosić statystycznie istotne efekty w redukcji bólu stawów” – mówi Paweł Szewczyk.  

Jak zadbać o stawy?

Poza suplementacją, zadbaj o kilka innych elementów.

Niższa masa

Każdy kilogram masy ciała mniej to ulga dla Twoich stawów. Zredukuj tyle tkanki tłuszczowej, ile tylko dasz radę. Tylko się nie spiesz.

Rozgrzewka

Nie przystępuj do treningu bez prawidłowo przeprowadzonej rozgrzewki.

Nie przeciążaj

Nie przesadzaj z intensywnością, unikaj przetrenowania i bicia  maksów bez odpowiedniego przygotowania.

REKLAMA