[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Ile wody pić? Cała prawda o nawadnianiu

Człowiek składa się w około 70% z wody. Nic więc dziwnego, że gdy jej poziom w organizmie spadnie, odczuwasz to tak, jakby spadło zasilanie. Bez jedzenia da się wytrzymać nawet miesiąc. Bez wody – w sprzyjających warunkach – maksymalnie 7 dni.

woda, butelka wody fot. Jamie Chung

1. Odwadnianie

W ciągu doby normalnie wypacamy około litra wody. Jednak w upały, zwłaszcza podczas wysiłku, potrafimy wypocić nawet 0,5 litra na godzinę, a w ekstremalnych warunkach nawet 2,5 litra na godzinę. Około 0,3 litra wody tracimy, wydychając jej parę, a z moczem wydalamy z siebie od 1 do 2 litrów.

2. Nawadnianie

Według zaleceń WHO dorosły mężczyzna powinien wypijać dziennie ok. 3 litrów wody. Podczas wysiłku w upalne dni – aż 4,5 litra. To nie znaczy, że musisz koniecznie wlewać w siebie trzy duże butelki wody mineralnej. Pamiętaj, że około 1/3 standardowego zapotrzebowania na wodę dostarczasz sobie wraz z pożywieniem.

Najlepszy sposobem uzupełnienia płynów w przypadku niewielkiego odwodnienia są napoje izotoniczne. Jeśli chory ma zaburzenia świadomości, szukaj lekarza, gdyż lepiej nawodnić pacjenta kroplówką. Lepiej nic nie jeść, póki nie uzupełnisz wody, bo do trawienia woda też jest potrzebna. 

Poziom spada o...

1-2%

Już tak niewielki spadek może wywołać zauważalne objawy. Zaczynasz odczuwać pragnienie, zmniejsza się apetyt, a skóra robi się sucha.

3-4%

U sportowców utrata 4% wody może spowodować spadek wydolności o 50%. U wszystkich pojawiają się fale gorąca, przyspieszone bicie serca. Temperatura się podnosi, a ciśnienie spada. Mocz robi się ciemnożółty. Zaczyna boleć głowa, a czasami zdarzają się również zawroty głowy i omdlenia. W związku z zaburzoną równowagą elektrolityczną często łapią Cię też skurcze mięśni.

5-9%

Sytuacja robi się poważna. Robisz się senny, pojawiają się też drżenia kończyn. Język jest suchy jak wiór, wydzielanie śliny praktycznie zanika.

10-15%

Pojawiają się drgawki, język puchnie, a Ty masz poważne zaburzenia świadomości. Delirium.

>15%

To już koniec.

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij