[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Ile snu potrzebujesz? Odpoczynek i jego znaczenie dla zdrowia

Wypoczynek jest dla organizmu równie ważny jak aktywność i praca. Bez odpowiedniej ilości odpoczynku nasza praca przestaje być wydajna i nie przynosi nam satysfakcji.

sen fot. Shutterstock
Najwłaściwszą formą regeneracji organizmu jest sen. Aby był wystarczająco głęboki i długi, musimy się dobrze do niego przygotować. Przed planowanym snem unikajmy gorących kąpieli, obfitych, tłustych, pikantnych posiłków, kawy i czarnej herbaty. Przewietrzmy sypialnię i wyciszmy się. Wyłączmy telewizor i komputer. Warto zrobić napar ziołowy z melisy, lawendy lub chmielu, który dodatkowo usposobi nas do snu.

Od dawna prowadzona jest dyskusja jak długo powinien trwać sen. Powszechnie uważa się że osoba dorosła powinna spać 7-8 godzin. Niedawno amerykańska organizacja National Sleep Foundation, na podstawie badań naukowych, określiła odpowiednią długość snu dla poszczególnych grup wiekowych:

  • Noworodki (0 - 3 miesięcy): 14-17 godzin dziennie
  • Niemowlęta (4 - 11 miesięcy): 12-15 godzin dziennie
  • Małe dzieci (1 - 2 lata): 11-14 godzin dziennie
  • Dzieci w wieku przedszkolnym (3 - 5 lat): 10-13 godzin dziennie
  • Dzieci w wieku szkolnym (6 -13 lat): 9-11 godzin dziennie
  • Nastolatki (14 - 17 lat): 8-10 godzin dziennie
  • Młodsze osoby dorosłe (18 - 25 lat): 7-9 godziny dziennie
  • Dorośli (26 - 64): 7 - 9 godzin dziennie
  • Osoby starsze (65 lat +): 7-8 godziny dziennie

Traktujmy te wytyczne jako orientacyjne. Są przecież ludzie którym wystarcza 5 godzin snu. Są i tacy którzy muszą spać dwa razy tyle by czuć się wypoczęci. Od długości snu ważniejsza jest jego jakość.

Sen nie jest taki sam przez całą noc. Wyróżniamy 2 zasadnicze jego fazy: objawiającą się wolnym ruchem gałek ocznych fazę NREM oraz fazę z szybkim ruchem gałek ocznych REM. Sen rozpoczyna się od fazy NREM w której stopniowo zapadamy w coraz głębszy sen. Po nim następuje krótsza faza snu REM gdy miewamy marzenia senne. W ciągu nocy następuje klika kolejnych cykli następujących po sobie faz. Oba rodzaje snu są nam potrzebne; podczas NREM następuje biologiczna regeneracja, natomiast REM służy przetworzeniu i ugruntowaniu pozyskanych za dnia informacji.

Pierwszym objawem niewystarczającego wypoczynku jest po prostu ziewanie. W dalszej kolejności możemy doświadczyć zaburzeń koncentracji, nasza odporność będzie osłabiona, pojawi się senność połączona z drażliwością.

Chroniczny brak snu może spowodować choroby układu krążenia, ciągłe zmęczenie i nerwowość, depresję, zmianę nawyków żywieniowych (dużo kawy i cukru). Może nawet doprowadzić do zasłabnięć czy zaśnięcia za kierownicą samochodu.

Oprócz nocnego snu, potrzebny odpoczynek możemy sobie zapewnić poprzez krótką drzemkę w środku dnia. Eksperci są zgodni, że taka drzemka powinna trwać ok. 20 minut, nie dłużej. To całkowicie wystarcza do bieżącej regeneracji i nie wpłynie negatywnie na nocny sen.

Aby pozbyć się znużenia w pracy, pobudzić krążenie i kreatywność, warto robić krótkie przerwy na ćwiczenia oddechowe. Zgodnie z Techniką Pomodoro po każdych 25 minutach należy zrobić 5 minut przerwy. Edukacja w szkole wykształciła w nas podobny cykl; po każdych 45 minutach pracy oczekujemy 10 minut przerwy.

Nasz organizm jest zaprogramowany przez naturę do cyklicznego następstwa okresu aktywności i okresu odpoczynku. Nazywa się to cyklem okołodobowym i regulowane jest przez tzw. zegar biologiczny. Naruszenie praw tego zegaru nigdy nie pozostaje obojętne dla człowieka. Powinniśmy zatem dbać o higienę snu i czuwania aby czuć się dobrze i być aktywnymi. 

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij