[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

IQ a sport - jak trening wpływa na mózg?

To pewne: wysiłek fizyczny poprawia inteligencję. Nie tylko poprawiamy ukrwienie i dotleniamy mózg, ale również wspomagamy neurogenezę, czyli powstawanie nowych neuronów. Najlepszy neurotrening to połączenie 3 rzeczy: sportu, wysiłku intelektualnego i relacji społecznych. Dlatego np. tancerze, którzy nie rezygnują ze swojej pasji do końca życia, zachowują świetną formę umysłową i fizyczną do późnej starości.

IQ, mózg, sport

Bieg po zdrowie

Dr Eliza F. Chakravarty z Uniwersytetu Stanforda przez ponad 20 lat prowadziła badania nad tym, czy jest związek między sportem a myśleniem. W eksperymencie wzięło udział około 1000 osób podzielonych na dwie grupy. W jednej grupie znaleźli się ludzie, którzy biegali systematycznie, a w drugiej tacy, którzy nie uprawiali sportu. Przez lata uczestnicy byli badani pod kątem zdrowia i intelektu. Czy trzeba mówić, kto osiągnął lepsze wyniki?

PRZECZYTAJ: Najlepsze ćwiczenia na IQ

REKLAMA

Bieg ku pamięci

Prof. Arthur Kramer z University of Illinois również prowadził badania na sportowcach. Udowodnił w nich, że seniorzy, którzy przez lata wykonywali treningi aerobowe, mają lepiej rozwiniętą strukturę mózgu, zwłaszcza płatów: czołowego, skroniowego oraz ciemieniowego. A te miejsca są odpowiedzialne za kojarzenie, przetwarzanie informacji i pamięć.

Bieg po proteiny

Przyzwyczaiłeś się do tego, że Twoje mięśnie oprócz tlenu potrzebują białka. Tymczasem, jak wynika z badań Carla Cotmana z University of California, synteza jednego z nich rośnie pod wpływem ruchu. To białko nazywane w skrócie BDNF – neurotrofina, która utrzymuje komórki nerwowe przy życiu. Stres obniża jej poziom. Badania na myszach dowiodły, że stężenie BDNF rośnie wraz z pokonywanym dystansem.

Bieg po masę

Hipokamp to miejsce, które m.in. pomaga orientować się w przestrzeni. Naukowcy z University of Illinois i University of Pittsburgh wykorzystali rezonans magnetyczny i tym razem przebadali ludzkie mózgi. Okazało się, że osoby starsze, które systematycznie ćwiczyły, miały o 40% większy hipokamp i o 40% lepszą orientację przestrzenną.

DLA PAKERÓW: Jak trening siłowy wpływa na inteligencję?

Bieg po szczęście

Biegając czy trenując cokolwiek, dotleniasz serce i mózg. Poprawia się krążenie i wydzielają endorfiny. Czujesz się szczęśliwy, zdrowy i pewny siebie.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij