[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Geny a długość życia

Najcenniejsze, co możesz dostać od swoich rodziców to nie samochód i mieszkanie, a geny. Ich właściwy zestaw sprawi, że będziesz nie tylko atrakcyjniejszy, ale przede wszystkim zdrowszy. 

DNA, geny, długość życia Co Ty odziedziczyłeś po rodzinie?
Natura wyposażyła nas w garnitur chromosomów i komplet ponad 30 tys. genów odziedziczonych po rodzicach. Prawdopodobnie w przyszłości za pomocą manipulacji genetycznych lekarze będą mogli zmieniać nasze zakodowane w DNA przeznaczenie, na razie musimy cieszyć się z tego, co mamy. Wiele chorób jest przenoszonych z pokolenia na pokolenie wraz z materiałem genetycznym.

PRZECZYTAJ TEŻ: Czy za niewierność odpowiadają geny?

REKLAMA

Problem tkwi w rozpoznaniu ryzyka zachorowania i odróżnienia od schorzenia, na które zapracowaliśmy sami. Jeśli więc nasi rodzice są stałymi pacjentami oddziałów kardiologicznych, z rozpoznaniem kolejnych zawałów, a przez ostatnich 40 lat ograniczyli palenie do 40 sztuk Carmen, przypuszczalnie nie jesteś obciążony ryzykiem chorób układu krążenia. Warto jednak przyjrzeć się dokładnie „rodzinnej historii chorób”, zidentyfikować te, na które cierpieli babcia, tato i ciocia, i zwierzyć się ze swych odkryć lekarzowi rodzinnemu.

Jak poprawić wynik

Nawet jeśli nie możemy zmienić naszego materiału genetycznego, z całą pewnością możemy potargować się z naszym wpisanym w geny losem, zmniejszając czynniki ryzyka, wpływające na prawdopodobieństwo wystąpienia niektórych chorób. Jeśli choroby występujące w twojej rodzinie można z powodzeniem leczyć i wyleczyć, jeśli zostały odpowiednio wcześnie wykryte. Warto poddać się tzw. badaniom skriningowym, przeznaczonym dla osób zdrowych. Informacji na temat programów skriningu i badań profilaktycznych udzieli ci lekarz rodzinny. A poza tym możesz:

  • Regularnie zażywać antyoksydanty (przeciwutleniacze), np. witaminę E i C. Obie zapobiegają nowotworom i chorobom krążeniowym.
  • Twoja dieta powinna być bogata w błonnik, witaminy i nienasycone kwasy tłuszczowe. Dbaj o regularne wypróżnienia, to dobry sposób zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka jelita grubego.
  • Przestrzegaj zaleceń lekarza dotyczących badań profilaktycznych, jeśli jesteś obciążony genetycznym ryzykiem chorób.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij