Epidemia otyłości: tłusta apokalipsa nadchodzi!

Uczeni alarmują: świat nie przetrwa epidemii otyłości, która nieuchronnie nadciąga. Nie tylko zrujnuje ona nasze zdrowie i zabije wielu z nas, ale stworzy nowe podziały społeczne i zniszczy gospodarkę. Oto plan MH ratowania siebie i świata przed tłustą apokalipsą.

Peter Crowther Associates
fot. Peter Crowther Associates
Tłuszcze trans występują w dużej ilości przetworzonej żywności, ponieważ są tanimi wypełniaczami, które wydłużają przydatność produktu do spożycia. Nie mają one jednak żadnej wartości odżywczej i powodują odkładanie się tkanki tłuszczowej na brzuchu, co zwiększa masę ciała, nawet gdy kontroluje się ilość spożywanych kalorii. Ich związek z otyłością został potwierdzony podczas niezliczonych badań, ale, paradoksalnie, choć tysiące ludzi umierają z ich powodu, to świat wpada w panikę z powodu bakterii E.coli, która może zabić niewielką ilość ludzi.

REKLAMA

Jeżeli więc nie zajmiemy się sprawą otyłości w tej chwili, czeka nas ponura przyszłość. Być może nadejdzie czas drakońskich ograniczeń, tak jak to stało się w kwestii palenia papierosów w przestrzeni publicznej. The Future Foundation z Wielkiej Brytanii idzie w swoich przewidywaniach jeszcze dalej, twierdząc, że nadejdzie dzień, gdy produkty zawierające cukier zostaną całkowicie zakazane, a czekolada będzie racjonowana.

To wcale nie taka szalona wizja. W stanie Pensylwania w USA przedstawiciele władz oświatowych przygotowali projekt ograniczający ilość imprez urodzinowych w danej klasie do jednej miesięcznie.

Ratunkowy plan MH

Już samo istnienie naszego magazynu stawia nas po świetlistej stronie mocy i pokazuje, że od dawna rozumiemy wagę problemu. Nasi Czytelnicy zapewne też, ale tym początkującym warto przypomnieć kilka zaleceń, które pomogą zmienić siebie i świat:

• Trzymaj w normie masę ciała - Twoje BMI (ang. Body Mass Index - wskaźnik masy ciała), jeśli nie jesteś wyczynowym sportowcem, powinno być w przedziale od 18,5 do 24,9.

• Bądź aktywny minimum 30 minut dziennie - wystarczy regularny spacer, rower, bieganie. Szczególnie jeśli jesteś "skazany na krzesło", czyli większość czasu w ciągu dnia przesiadujesz na krzesłach, fotelach i kanapach.

• Jedz 5 porcji warzyw i owoców dziennie - zwłaszcza pomidory w każdej postaci, brokuły, brukselkę, kapustę, kalafior, jabłka, cytrusy, arbuzy, grejpfruty.

• Ogranicz produkty, które sprzyjają tyciu: czerwone mięso, cukier, słodycze, białe pieczywo, masło, sól, nabiał, napoje gazowane i jedzenie z fast-foodów.

• Zamiast nich jedz produkty, które ułatwiają utrzymanie szczupłej sylwetki: ryby, chudy drób, pełnoziarniste produkty i oleje roślinne, owoce, warzywa i orzechy.

Jak widać, zbawianie świata niekoniecznie musi być zajęciem dla supermana. Wystarczą małe kroki i zdrowy rozsądek.

Światowa liga otyłości

W tej lidze nie wygrywamy, ale jesteśmy znaczącym graczem. Ponieważ w tym sporcie każdy z nas jest jednocześnie trenerem i zawodnikiem wyjątkowo, jak na MH, zachęcamy do zajęcia najgorszego miejsca, z dala od podium.

 

MH 11/2011

1 2 3
STRONA 3 z 3
Zobacz również:
W dzisiejszym świecie energia do działania potrzebna jest nam od rana do wieczora. Nie ma zmiłuj. Co zapewni nam jej największą dawkę? Dobry trening czy pilnowanie diety? Zapytaliśmy eksperta. 
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA