Domowe sposoby na nadciśnienie

Człowiek oprócz tego, że jest istotą myślącą, jest także skomplikowanym układem hydraulicznym, w którym powinno być utrzymane prawidłowe ciśnienie. Co zaleca producent?

nadciśnienie fot. Getty Images

Twoje tętnice i żyły tworzą bardzo skomplikowaną sieć zasilania tkanek w tlen i substancje odżywcze. Serce pompuje nasyconą tlenem krew do mózgu, do mięśni, wątroby, nerek, a nawet do siebie – w końcu serce to też mięsień i potrzebuje tlenu. Po dostawie tlenu (i innych substancji) na miejsce krew wraca do serca, skąd jest wysyłana do płuc, w których znów ulega natlenowaniu, a następnie wraca do głównego obiegu. Jednak żeby to działało, potrzebne jest odpowiednie ciśnienie. Optymalna wartość ciśnienia to 120/80. Gdy jest zdecydowanie za niskie, przy gwałtownej zmianie pozycji możesz mieć mroczki przed oczami, a nawet stracić przytomność. Bardziej niebezpieczne jest jednak ciśnienie za wysokie. Nadciśnienie uszkadza cały układ: tętnice robią się sztywniejsze, szybciej osadza się w nich blaszka miażdżycowa. Oczywiście przy zwiększonym ciśnieniu łatwiej też o pęknięcie. Krótko mówiąc, nadciśnienie może zabić.

REKLAMA

I teraz najważniejsze pytanie. Czy wiesz, jakie masz ciśnienie? Nie licz na to, że młody wiek daje Ci immunitet. Jak donosi pismo „Hypertension”, 1 na 8 mężczyzn przed 40. rokiem życia ma już nadciśnienie, a więc przekracza 140/90. Wiesz, czy przypadkiem nie jesteś jednym z tych ośmiu? Ustal to jak najszybciej, bo jeśli okaże się, że jednak trafiło na Ciebie, im szybciej zaczniesz działać, tym lepiej. Na szczęście w wielu przypadkach można obniżyć ciśnienie domowymi sposobami (patrz poniżej), a jeśli to nie wystarczy, trzeba sięgnąć po leki.

Zanim sięgniesz po leki

Trening z bonusem

Naukowcy z Michigan University ustalili, że trzy solidne treningi tygodniowo (nieważne, czy kardio czy oporowe) obniżają ciśnienie średnio o 8 punktów. Przy okazji wyrzeźbisz sobie brzuch.

Ściskaj piłeczkę

Badania wykazały, że rytmiczne ściskanie gumowej piłeczki przez 2 minuty 4 razy dziennie już po dwóch miesiącach obniża ciśnienie skurczowe aż o 15 punktów.

Oddychaj z oporem

Uczeni z University of Colorado wykazali eksperymentalnie, że oddychanie z oporem przez urządzenie do treningu mięśni oddechowych IMT przez 5 minut dziennie po 6 tygodniach obniżyło ciśnienie o 9 pkt. IMT można kupić już za około 100 zł. Opłaca się.

REKLAMA