[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Dlaczego zimą jesteś ponury?

Prof. Michael Terman, psycholog z Columbia University, wyjaśnia, w jaki sposób brak światła może wpłynąć na obniżenie nastroju.

Ponury zimowy nastrój fot. shutterstock.com
Światło cię włącza

Rano światło słoneczne przedziera się przez powieki i dociera do milionów światłoczułych komórek na Twojej siatkówce. Wśród nich są też tzw. komórki zwojowe (gangliony), które pod wpływem światła uruchamiają szereg procesów, które w końcu prowadzą do wybudzenia mózgu ze snu.

Sygnał dociera do mózgu

Gangliony wysyłają komunikat o świetle do jąder nadskrzyżowaniowych w mózgu – Twojego wewnętrznego zegara. Jądra wyłączają produkcję melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie senności. Jednocześnie uruchomiona zostaje produkcja hormonów odpowiedzialnych za pobudzenie.

Za ciemny budzik

W ponure zimowe poranki wewnętrzny budzik może zadziałać z dużym opóźnieniem, długo po tym, jak już zwleczesz się z łóżka. A gdy już wewnętrzny dzwonek dotrze do mózgu, musisz jeszcze chwilę odczekać, aż melatonina przestanie krążyć. W rezultacie chodzisz do południa jak zombie.

Nastrój nurkuje

Nie dość, że brakuje Ci energii, to jeszcze niedobór światła powoduje, że w tzw. jądrach szwu nie zapada decyzja o produkcji serotoniny – neurotransmittera odpowiedzialnego za dobre samopoczucie. Brak serotoniny, w połączeniu ze spadkiem poziomu dopaminy i adrenaliny, sprawia, że czujesz się podle.  

Podnieś nastrój mięśniami

Popołudnie to znów mrok i robienie w konia jąder nadskrzyżowaniowych, które bez słońca wyzwalają melatoninę. Nic dziwnego, że po kilku tygodniach takiego przesunięcia co szósty z nas odczuwa wyraźne obniżenie nastroju, a niektórzy nawet depresję. Na szczęście poziom serotoniny można podnieść dzięki regularnym treningom. 

REKLAMA
 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij