[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.4

Dlaczego jestem zmęczony? 5 przyczyn niewyspania

Gdy po 8 godzinach snu wciąż jesteś śpiący, coś ewidentnie jest nie tak. Poranne wycieńczenie to najczęściej sygnał, że Twój sen jest nieregularny lub niespokojny. Co może być powodem zmęczenia? Oto 5 przyczyn i sugestie, jak możesz się wreszcie wyspać.

fot. KieferPix 2014/shutterstock.com
1. W weekendy śpisz do południa

I nikt się temu nie dziwi, bo nie ma większej przyjemności, niż poranek bez irytującego dźwięku budzika przy uchu. Późna pora wstawania ma jednak swoje wady, jak przekonuje doradca Men’s Health do spraw zdrowia, dr Christopher Winter. Kiedy sypiasz regularnie w konkretnym okresie czasu, organizm wie, kiedy ma się zbudzić, a kiedy powinien odpoczywać.

REKLAMA

Ten dobrze ułożony grafik psuje kilka dodatkowych godzin w sobotę. Jeśli zazwyczaj wstajesz o 7 rano, a w weekendy potrafisz pociągnąć nawet do 13:00, to straciłeś 6 godzin słonecznego dnia i przełożyłeś w czasie śniadanie. Dr Winter zaleca przespanie dodatkowych 60-90 minut, gdy masz taką możliwość, ale nie dłużej. Wstań z łóżka, zjedz śniadanie i wystaw się trochę na działanie światła dziennego. Jeżeli będziesz czuł taką potrzebę, zdrzemniesz się później pół godzinki na kanapie.

2. Popalałeś trawkę w młodym wieku i wciąż Ci się to zdarza

Wiadomo, jak to jest za szalonych młodzieńczych lat. Tymczasem nowe badania przeprowadzone na University of Pennsylvania wykazały, że dorośli, którzy sięgali po "maryśkę" przed ukończeniem 15. roku życia, dwa razy częściej doświadczają zaburzeń sennych i w konsekwencji zmęczenia z powodu niewyspania, niż Ci, którzy nigdy nie dali się skusić marihuanie.

Naukowcy nie są w stanie w pełni wytłumaczyć tej prawidłowości, lecz dr Winter sugeruje, że narkotyk ten pobudza organizm do wydzielania dopaminy, która sprawia, że czujesz się pobudzony. Nie cofniesz się już w czasie, ale jeżeli wciąż zdarza Ci się zabalować z trawką, to prawdopodobnie właśnie odkryłeś powód swoich problemów.

3. Nie rozstajesz się ze smartfonem

Nie przynoś telefonu do łóżka. Emituje on niebieskie światło, które może wstrzymać produkcję melatoniny, hormonu usypiającego Cię wieczorem i gwarantującego głęboki sen. Specjaliści radzą, aby wyłączyć telefon o konkretnej porze wieczorem. Nie wyciszyć, wyłączyć.

4. Brak Ci ruchu, nie uprawiasz sportu

Wysiłek fizyczny to sprawdzone lekarstwo na lepszy sen, ale ostra sesja treningowa dziś prawdopodobnie nie sprawi, że będziesz od razu spał jak niemowlę. Badania na Northwestern University wskazują, że potrzeba około 4 miesięcy regularnych ćwiczeń, aby trwale złagodzić problem z bezsennością. Osoby z takim zaburzeniem mają wyższą aktywność mózgu, więc potrzeba czasu, aby spowolnić ją do poziomu, który ułatwia zasypianie.

Ważna informacja: intensywny wysiłek wieczorem, przed samym pójściem do łóżka, również może utrudniać zasypianie, więc lepiej ćwicz najpóźniej popołudniu, jeśli masz problemy z odpływaniem w objęcia Morfeusza.

5. Pies w łóżku

Pora pogonić czworonoga na jego własne posłanie i wreszcie się wyspać. W nowym badaniu Mayo Clinic aż 10% pacjentów wyznało, że to zwierzaki zakłócają ich sen w nocy. Najczęściej narzekali oni na chrapanie, skomlenie i nocne wędrówki swoich ulubieńców. Sposób? Zamknij drzwi od sypialni, pozostawiając za nimi swojego czworonożnego ulubieńca, lub przyzwyczaj się do zachcianek zwierzaka i przygotuj na wiele złych poranków, gdy wstaniesz wycieńczony.

Zobacz także: Bezdech śródsenny, czyli dlaczego budzisz się śmiertelnie zmęczony

MH

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij