[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.6

Dlaczego alkohol obniża jakość snu?

Dr Marek Szołtysik z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wyjaśnia, dlaczego po kilku kieliszkach zasypia nam się tak dobrze, ale resztę nocy śpi się fatalnie.

sen, alkohol
Alkohol to substancja psychoaktywna, nic więc dziwnego, że ma wpływ również na Twój sen. „Rzeczywiście alkohol spożywany – w umiarkowanych ilościach – na godzinę przed snem może skracać czas potrzebny do zaśnięcia (wynika to z jego uspokajających właściwości), ale jednocześnie zakłócać sen.

ZOBACZ: 4 naturalne metody na dobry sen

REKLAMA

Oznacza to, że gdy już uda Ci się szybciej zasnąć, możesz spać niespokojnie, budzić się i z trudnością. Czy mocno widoczne mięśnie brzucha zależą tylko od włożonego w treningi wysiłku i diety, czy też od genów? zasypiać ponownie” – wyjaśnia dr Marek Szołtysik, dietetyk z Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Wiadomo, że śpimy około 7-8 godzin na dobę. Ale co się wtedy dzieje? Sen składa się z dwóch następujących po sobie naprzemiennie faz. Pierwsza to tzw. sen wolnofalowy (slow wave sleep – SWS), w którym fale mózgowe są bardzo wolne. Druga to faza szybkich ruchów gałek ocznych (rapid eye movement – REM). „Kojąca faza SWS trwa ok. 70- -75 proc. całego czasu snu.

Faza REM to zaledwie 25 proc. i powtarza się średnio co 90 minut, trwając za każdym razem od 5 do 30 minut. Alkohol może zaburzać sekwencję następujących po sobie faz, a tym samym skracać nie tylko czas snu, ale również pogarszać jego jakość” – przestrzega dr Szołtysik. Jeśli chcesz się wyspać, lepiej połóż się trzeźwy.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij