Dieta vs trening - co daje więcej energii? [Shorty MH]

W dzisiejszym świecie energia do działania potrzebna jest nam od rana do wieczora. Nie ma zmiłuj. Co zapewni nam jej największą dawkę? Dobry trening czy pilnowanie diety? Zapytaliśmy eksperta. 

trening, dieta shutterstock.com
Istnieje masa badań wskazujących, że mała czarna ma wiele właściwości zdrowotnych, m.in.: chroni przed niewydolnością serca, zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2, może pomóc chronić przed chorobą Parkinsona oraz dba o wątrobę. Dodajmy do tego jej pyszny smak i wyborny aromat...Tak, kawa bez wątpienia zasługuje na miano naparu bogów. Jednego tylko nie możemy jej przypisać: kawa nie jest najskuteczniejszym rozwiązaniem na spadek mocy.

ZOBACZ TEŻ: Fitnessowa propaganda: jak nie dać się nabrać

REKLAMA

„Kawa nie dodaje energii, a jedynie oszukuje mózg i zmniejsza odczuwane zmęczenie – wyjaśnia dietetyk sportowy Paweł Szewczyk. – Ponieważ różnimy się tempem metabolizmu kofeiny, reakcją organizmu na nią, a także poziomem adaptacji do konkretnych dawek, na każdego kawa działa nieco inaczej. Poza tym jej duże ilości mogą zaburzać sen, a jednym z najistotniejszych czynników wpływających na odpowiedni poziom energii za dnia jest dbanie o rytm dobowy”.

Nie tylko picie za dużej ilości kawy (optymalna dawka to 3 filiżanki dziennie) może zakłócać cykl dobowy. Także wieczorne scrollowanie smartfonów czy wystawianie się na działanie niebieskiego światła, emitowanego przez ekrany komputerów, sprawia, że spada jakość snu. Gdy następnego dnia budzisz się niewyspany, zmęczenie nadrabiasz kawą... I tak domyka się błędne koło.

Aktywność fizyczna jest wolna od tych wad, ale również magicznie nie dodaje energii – poprawia za to odżywienie i dotlenienie tkanek, przyspiesza ich oczyszczanie ze zbędnych produktów przemiany materii oraz, przez wpływ na produkcję endorfin i związków o wpływie podobnym do opioidów i kanabinoidów, poprawia nastrój.

Opublikowane w 2017 roku na łamach „Physiology & Behavior” badanie wykazało, że 10 minut chodzenia po schodach zwiększa poziom energii skuteczniej niż 50 mg kofeiny. „Gdy czujesz się senny i osowiały, zamiast sięgać po kolejną filiżankę, wyjdź na krótki spacer, zwłaszcza gdy świeci słońce. Pamiętaj jednak, by nie przesadzać z intensywnością ruchu, dbać o odżywienie organizmu oraz nie trenować bezpośrednio przed snem” – dodaje Szewczyk.

Wynik: Aktywność fizyczna zgodna z rytmem dobowym.

ZOBACZ TEŻ: Dieta ketogeniczna a odchudzanie

Zobacz również:
Kółka gimnastyczne są trudne w obsłudze,  ale z drobnymi podpowiedziami dasz sobie radę.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA