Czy magnez pomaga na skurcze mięśni?

Na pierwszy rzut oka pytanie jest absurdalne. Przecież wszyscy wiedzą, że pomaga. Skąd wiedzą? Jak to skąd, z reklam przecież. Taka ładna pani magister w eleganckim kitlu polecała. Szkoda tylko, że wyniki badań nie są dla magnezu równie łaskawe co sympatyczna farmaceutka. Bo według nich wcale nie jest on lekarstwem na skurcze mięśni. 

Skurcz mięśni Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com

Skurcze mięśni szkieletowych to bardzo powszechna dolegliwość, szczególnie często doskwierająca kobietom w ciąży, ludziom w podeszłym wieku, a także osobnikom aktywnym fizycznie. W powszechnej opinii powodem skurczów są niedobory magnezu, zatem przyjmowanie tego składnika mineralnego w formie suplementu jest postrzegane jako remedium na ten problem. To, co oczywiste dla przeciętnego człowieka, wcale nie jest jednak oczywiste dla medycyny. Ta bowiem określa skurcze mianem idiopatycznych, czyli nie mających jasnej przyczyny.  

REKLAMA

Bo owszem, magnez bierze udział w skurczach mięśni, ale nie da się z tego faktu wyprowadzić konkluzji, że łyknięcie tabletki, nawet z chelatem, pomoże Ci skurczom zapobiegać. Przekonując Cię do tego nie będziemy opierać się na kolejnym małym badaniu, tylko na godnej zaufania metaanalizie, czyli przeglądzie wiedzy na jakiś temat. I to dokonanej przez nie byle kogo, bo Cochrane Collaboration. 

Ta niezależna międzynarodowa organizacja typu non-profit słynie z tego, że dostarcza wiedzę tak mocno opartą na faktach, jak tylko się da. Jej specjaliści jakiś czas temu przyjrzeli się kwestii rzekomego łagodzącego wpływu magnezu na skurcze mięśni, który dla wielu z nas jest tak oczywisty, że zastanawiamy się tylko, jaka forma tego składnika i jaka dawka są najskuteczniejsze.

Szukając dostępnych badań (metaanaliza obejmuje okres do września 2019 roku), które sprawdzały działanie magnezu w tej roli, brano pod uwagę jedynie randomizowane badania kontrolowane, czyli te najwyższej jakości. Spece z Cochrane znaleźli jedenaście takich eksperymentów, obejmujących łącznie 735 osób. 5 zostało przeprowadzonych z udziałem osób starszych, 5 z udziałem kobiet w ciąży i 1 badanie wśród chorych z marskością wątroby. Niestety żadne z nich nie dotyczyło osób aktywnie uprawiających sport. Aż w 10 ze wspomnianych badań magnez podawano doustnie, a w jednym jako dożylny wlew. 

Po przeanalizowaniu wymienionych wyżej badań autorzy metaanalizy wysnuli wnioski, że w przypadku eksperymentów z udziałem starszych osób nie udało się wykazać, że suplementacja magnezem daje znaczące korzyści w zmniejszaniu skurczów mięśni. Z kolei badania na kobietach uznano za mało wiarygodne pod względem zarówno zaprojektowania eksperymentu, a także raportowania jego wyników. 

Autorzy zamykają swoją pracę konkluzją, że potrzebne są dalsze badania dotyczące suplementacji magnezu u kobiet w ciąży, ludzi cierpiących na skurcze związane z różnymi chorobami, a także obejmujące sportowców. I dopóki się nie pojawiają, nie ma przekonujących argumentów za cudowną mocą magnezu. 

A co z często spotykanym argumentem: "U mnie działa"? Placebo może działać cuda, serio. Rzuć okiem na tekst poniżej, w którym wyjaśniamy, jaki stoi za tym mechanizm.

Przeczytaj: Jak działa placebo 

Źródło informacji dotyczącej magnezu: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32956536

Zobacz również:
Murph to jeden z najtrudniejszych i najbardziej znanych crossfitowych treningów. Niewiele osób jednak wie, jakie są jego korzenie i kim był człowiek, na którego cześć został tak nazwany. Oto historia wojennego bohatera oraz jego niespodziewanego dziedzictwa.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA