Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Cukrzyca - społeczny problem Polaków

Owszem, ważymy więcej niż nasi ojcowie i dziadkowie. A nadwaga i otyłość jest jednym z największych czynników ryzyka cukrzycy. Co Ty możesz z tym zrobić?

Cukrzyca, insulinooporność Prawda o cukrzycy jest gorzka: co roku w Polsce umiera na nią 30 000 osób.

Zagrożenie

Gorzka prawda jest taka, że cukrzyca typu 2 jest często efektem „słodkiego, miłego życia”. Ryzyko cukrzycy zwiększają gry komputerowe, seriale, od których trudno się oderwać, słodkie napoje i fast foody. Wszystko to obniża wrażliwość naszych komórek na insulinę i prowadzi do tzw. insulinooporności. Dane epidemiologiczne wskazują, że lubimy sobie w Polsce pofolgować. Nasz kraj znajduje się obecnie na 4. miejscu na świecie i na pierwszym w Europie pod względem odsetka mieszkańców z nieprawidłową tolerancją glukozy. Na cukrzycę chorują prawie 3 mln Polaków, z czego ponad 500 tysięcy nie wie, że jest chore.

Prawda

Według Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego już 23% Polaków jest otyłych, co plasuje nas na 9. miejscu w rankingu najgrubszych narodów Europy. I to jest właśnie największy problem. Oczywiście nie to, że mieścimy się w pierwszej dziesiątce, tylko to, że jesteśmy o kilka kilogramów ciężsi od poprzednich pokoleń. Bo ciąg jest następujący – nadmiar kilogramów zwiększa ryzyko cukrzycy, ta zaś zwiększa ryzyko problemów z sercem, ze wzrokiem, z nerkami, z erekcją i wieloma innymi problemami. Nieleczona cukrzyca może nawet doprowadzić do amputacji.

Plan działania

Zacznij od zmierzenia się w pasie. Jeśli miarka pokaże więcej niż 94 centymetry, ryzyko, że zachorujesz, zdecydowanie rośnie. Sprawdź też poziom glukozy na czczo. Badanie jest szybkie, tanie (ok. 10 zł) i pozwoli ocenić, czy jesteś w grupie 500 tysięcy ludzi chorych bez świadomości choroby. Poziom glukozy na czczo powinien mieścić się w przedziale 70-99 mg/ dL. Jeśli będziesz miał więcej – idź do lekarza.

Raport MH: Jak zapobiec cukrzycy?

Nie masz nadwagi i cukier w normie? Żeby zmniejszyć ryzyko, jedz więcej kiszonek. Jak donosi „Annals of Nutrition & Metabolism”, regularne jedzenie produktów sfermentowanych (np. kiszona kapusta, jogurt albo kiszone ogórki) pomaga przywrócić wrażliwość komórek na insulinę, czyli zmniejszyć insulinooporność. Eksperyment wykazał też, że jedząc więcej kiszonek, przy okazji można się też trochę odchudzić. Same zalety.  

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij