Co się dzieje, gdy: zostaniesz znokautowany

Nie tylko Muhammad Ali potrafi znokautować. Ubity śnieg, otwarta szafka w kuchni albo murawa też to potrafią. Wystarczy zdrowo grzmotnąć głową. 

Nokaut shutterstock.com/2016
fot. shutterstock.com
1. Odbijany

REKLAMA

Potrząśnij mocno jajkiem, a potem je rozbij. Zobaczysz, że żółtko przestanie mieć tak wyraźne granice, jak zazwyczaj. Mniej więcej to samo dzieje się z mózgiem, gdy głowa zderza się z czymś twardym, na przykład z kolanem innego zawodnika. W rezultacie kilka milionów szarych komórek ulega uszkodzeniu. W mózgu powstaje więc spory bałagan. Przerażony? Niepotrzebnie. W mózgu jest tych komórek kilkadziesiąt miliardów.

2. Co się stało?

Zamroczenie wskutek urazu trwa zazwyczaj zaledwie kilka, kilkanaście sekund. Ale taki wstrząs powoduje, że w neuroprzekaźnikach następuje krótkie spięcie i mózg nie ma jak zapisać najświeższych danych z Twojego osobistego RAM-u. W rezultacie nie pamiętasz, co się wydarzyło tuż przed ciosem/upadkiem. American Academy of Neurology zaleca, by po jakimkolwiek przypadku utraty świadomości nie uprawiać sportu tak długo, aż objawy nie znikną na co najmniej tydzień.

3. Aleosochodzi?

Czy wtrząśnienie mózgu (bo to o nim tu mowa) jest poważne? Jeśli masz ewidentne kłopoty z przypomnieniem sobie własnego nazwiska, płytko oddychasz, wymiotujesz albo masz kłopoty z wyraźnym mówieniem – wezwij pogotowie. Jeśli inne objawy utrzymują się dłużej niż 15 minut – też idź do lekarza.

4. Żywy robot

Nogi sztywne jak u zepsutego robota, krok niepewny i ewidentne zaburzenia orientacji? To skutek tego, że mózg próbuje w trybie awaryjnym przywrócić wyższe funkcje mózgowe. Tak prymitywne funkcje, jak koordynacja ruchowa, muszą poczekać. Nie wpadaj w panikę, jeśli nie możesz przejść po linii prostej – za pół godziny wszystko powinno wrócić do normy.

5. Kochanie, co z Tobą?

Uszkodzenie mózgu w wyniku wstrząśnienia może spowodować przejściową huśtawkę nastrojów i obniżenie libido. Zamiast na siłę udowadniać partnerce, że jesteś nadal facetem z jajami, pooglądaj sobie proste komedie albo filmy akcji. Najwyżej rozpłaczesz się w nieodpowiednim momencie. Po kilku dniach wrócisz do normy. 

 

Zobacz również:
Trenowanie przy gorszej pogodzie jest często lepsze niż przy tej lepszej. Budujesz wtedy nie tylko siłę ciała, ale i moc ducha. Oto 10 sposobów na to, by nie odpuścić treningów, kiedy złota polska jesień postanowi zrobić sobie krótką przerwę.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA