[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Co się dzieje, gdy zarywasz noce?

Jeśli akurat nie pracujesz do świtu, to w weekend bawisz się na imprezie do białego rana. Po tygodniu takiego życia, nawet gdy kładziesz się wcześnie, i tak zasypiasz dopiero około 4 nad ranem. Sprawdź, jakie negatywne skutki dla Twojego organizmu niesie ze sobą brak snu.

stres i zmęczenie w pracy fot. shutterstock.com
1. Niszczący stres

Cztery godziny snu co noc przez miesiąc wystarczy, żeby zmniejszyć wydzielanie tyreotropiny (hormonu sterującego tarczycą). W rezultacie rośnie poziom kortyzolu, co powoduje przyspieszony rozkład węglowodanów, białek i tłuszczów, żeby jak najszybciej udostępnić zapasy energii.

Niestety, ten proces jest jak przemarsz wojsk – po drodze niszczy wszystko, powodując stres, podwyższone ciśnienie, a w najgorszym przypadku nawet zawał.

REKLAMA

REKLAMA

fot. KieferPix 2014/shutterstock.com
2. Zaburzony metabolizm cukrów

Po kilku, kilkunastu nieprzespanych nocach organizm zaczyna słabiej sobie radzić ze swoimi podstawowymi zadaniami. Zwalnia metabolizm cukrów – czasami nawet do poziomu, jaki obserwuje się w cukrzycy.

Organizm potrzebuje nawet 40% więcej czasu, zanim poziom cukru się unormuje. Żeby zmniejszyć ryzyko niedosypiania, unikaj kawy po godzinie 16.

REKLAMA

kac fot. Akos Nagy, 2015, shutterstock.com
3. Sine worki pod oczami

Całą noc usypiałeś dziecko i rano masz oczy jak, nie przymierzając, panda? To efekt zmiany zawartości wody w skórze – czerwone naczynia krwionośne stają się wyraźniejsze, nadając skórze sinawy odcień.

Brak odpowiedniej dawki snu sprawia też, że oczy stają się suche i piekące. Na krótką metę pomogą Ci krople, np. Visine, które obkurczają naczynia krwionośne w oku, lepszym sposobem jest jednak krótka drzemka.

REKLAMA

REKLAMA

zmęczony kierowca, ziewanie fot. Photographee.eu, 2015, shutterstock.com
4. Ograniczone zdolności psychomotoryczne

Pod względem sprawności motorycznej i koordynacji ruchowej, niewyspanie jest jak alkohol. Nawet jeżeli śpisz 6 godzin, co wielu z nas zdarza się często, Twój czas reakcji ulega wydłużeniu, nie mówiąc już o takich wyczynach, jak parkowanie tyłem.

Sprawdź sobie kiedyś, jak Ci się parkuje tyłem po nieprzespanej nocce. Uczeni wyliczyli, że 17 godzin bez snu działa mniej więcej tak jak 0,5 promila alkoholu we krwi.

REKLAMA

fot. Monkey Business Images 2013/shutterstock.com
5. Problemy z logicznym myśleniem

Sen jest dla Twojego mózgu tak samo niezbędny, jak viagra dla Hugh Hefnera.

Sen pozwala zregenerować się neuronom w korze mózgowej , w tym również w płatach skroniowych, które są odpowiedzialne za mowę. To właśnie dlatego, im bardziej jesteś niewyspany, tym bardziej przypominasz jaskiniowca gadającego monosylabami.

Co więcej, gdy nie śpisz, nie tworzą Ci się nowe połączenia między synapsami, które bardzo się przydają przy rozwiązywaniu nowych problemów. Po pewnym czasie bez snu, gdy zapytają Cię o nazwisko, zaczniesz się zastanawiać.

REKLAMA

REKLAMA

otyłość, mężczyzna trzymający się na brzuch fot. shutterstock.com
6. Nadwaga lub otyłość

Nocne przesiadywanie przy kompie ma też zgubny wpływ na Twoją garderobę: po prostu z niej wyrastasz. Brak snu powoduje bowiem obniżenie poziomu greliny, odpowiedzialnej za uczucie głodu i obniżenie poziomu leptyny, która z kolei wysyła do mózgu sygnał, że jesteś już najedzony.

I to wcale nie w nocy, ale w ciągu dnia, kiedy dostęp do jedzenia jest jeszcze większy. Skutki – oczywiste. 

MH 11/2010

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij