[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Co boli w mięśniach? To zakwasy czy naciągnięcie mięśni?

Czy to tylko tak zwane zakwasy, czy też naciągnąłeś mięsień? Przeczytaj, zdiagnozuj i wylecz się sam. 

fot. © ValentinRussanov 2008/shutterstock.com
 

REKLAMA
  Naciągnięty mięsień Zakwasy
Gdzie? Naciągnąć można dosłownie każdy mięsień, a przyczyną może być niemal wszystko: szarpnięcie, zmęczenie czy upadek. Tzw. zakwasy pojawiają się w tych mięśniach lub grupach mięśniowych, które zostały zmuszone do niezwykłego dla siebie wysiłku lub są zupełnie nieprzyzwyczajone do pracy.
Jak?
Na mięsień nagle działa siła, która przekracza wytrzymałość włókien mięśniowych na rozciąganie. Brak rozgrzewki zwiększa ryzyko naciągnięcia. Mięśnie są przepracowane albo nieprzyzwyczajone do obciążeń, do których je zmuszasz. Protestują w jedyny dostępny dla siebie sposób: bólem i ograniczeniem zakresu ruchu.
Kiedy?
Gdy czujesz ból i napięcie, które wzmagają się z godziny na godzinę, a w bolesnej okolicy może pojawić się zaczerwienienie lub siniak. Bóle "zakwasowe" pojawiają się później niż po naciągnięciu - nawet 72 godziny po wysiłku. Jeśli próbowałeś pokonać swój rekord albo pobiec dalej niż zazwyczaj, to zakwasy są nieuniknione.
Naprawa
Przyspieszysz rekonwalescencję, stosując metodę ochrzczoną angielskim skrótem RICE, czyli przerwij wysiłek i odpocznij (Rest), przyłóż lód (Ice), zastosuj ucisk (Compression) i unieś kończynę (Elevation). Po 3 dobach zacznij delikatnie ćwiczenia, by pobudzić krążenie. Daj odpocząć obolałym mięśniom przez tydzień. Wracając do treningów, przyłóż się do rozgrzewki i powtarzaj ćwiczenia tej grupy przez kilka tygodni po "zakwaszeniu" mięśni.

 

REKLAMA

Men's Health 11/2007

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij