REKLAMA

Chrapanie: przyczyny i leczenie nocnych koncertów

Twoja dziewczyna woli spać sama? Może za głośno chrapiesz? Raz na jakiś czas chrapie każdy z nas, nawet małe dzieci, ale kiedy codziennie, a właściwie conocnie dajesz popis swoich możliwości parawokalnych, pora coś z tym zrobić. Ty się w końcu wyśpisz, a ona wróci do Twojego łóżka.

para w łóżku Shutterstock.com
Chrapanie to nie tylko kwestia niespokojnego snu. Ta pozornie niepoważna dolegliwość może też prowadzić do zaburzeń snu. Jeśli chrapiesz głośno, to zwiększa się ryzyko zawału serca o 30% i ryzyko udaru o ponad 60%.

Zacznij od pozbycia się nadwagi i rzucenia palenia. To jedne z najczęstszych przyczyn nocnych koncertów w sypialni.

Chrapanie potrafi też zniszczyć związek i tak wkurzyć współpasażerów na trasie transatlantyckiej, że od połowy trasy będziesz spał w przedziale bagażowym, albo – jeśli lecisz z kompanią komandosów – na tratwie, 11 km poniżej. Niestety, nie ma łatwych, przyjemnych i skutecznych środków na chrapanie. Te, które istnieją, są:

1. Łatwe, ale nieskuteczne

Problem z chrapaniem jest tak powszechny, że nic dziwnego, iż powstało mnóstwo cudownych środków, które mają je powstrzymać. Do tej grupy zaliczamy tabletki, krople i spreje do nosa. Byłoby cudownie, gdyby działały.

Niestety, jak wynika z danych Amerykańskiego Towarzystwa Zaburzeń Snu, ich skuteczność nie jest potwierdzona w sposób naukowy. Subiektywne oceny (najczęściej niewyspanych małżonek) są często pochlebne, jednak mierniki natężenia hałasu nie wykazały poprawy.

Przeczytaj też: 7 przyczyn męskiej bezsenności

REKLAMA

REKLAMA

2. Niespecjalnie przyjemne

Plastry naklejane na nozdrza i plastikowe wkładki do nosa ułatwiające wciąganie powietrza. Wkładki doustne, przytrzymujące "wibrujące" podniebienie miękkie i języczek – czyli to, co wydaje dźwięki.

Podobnie jak w przypadku kropel, tabletek i sprejów, ich skuteczność nie jest potwierdzona obiektywnymi badaniami.

3. Skuteczne, ale niełatwe

Zrzuć nadwagę, rzuć palenie, najlepiej w ogóle zrezygnuj z alkoholu. Jeżeli żaden z powyższych sposobów nie zadziałał, a Ty męczysz się tak, że wciąż chodzisz niewyspany, poproś lekarza o tzw. aparat CPAP – to maska zakładana na noc, która wytwarza lekkie ciśnienie, ułatwiając oddychanie.

Ostatecznym krokiem jest zabieg chirurgiczny – uwulopalatoplastyka – na podniebieniu miękkim.

Zobacz: Jak chrapanie może Cię zabić

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA