[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Brud a zdrowie [News MH]

Dzieci mogą być albo czyste, albo szczęśliwe – mówi stare porzekadło. Okazuje się, że działa to również u dorosłych.

Jeśli kiedyś udało Ci się wziąć udział w Runmageddonie lub innych brudzących zawodach, to pewnie pamiętasz to uczucie euforii. Jak dzieci, które beztrosko tarzają się w błocie, szczęśliwe jak prosiaki. Okazuje się, że za ten stan może odpowiadać brud, a konkretnie bakterie w nim zawarte. Badacze z University of Bristol odkryli, że kontakt z bakteriami, które zamieszkują w ziemi, wpływa pozytywnie na system immunologiczny, a w dalszej kolejności na nastrój i może działać tak skutecznie, jak antydepresanty.

Gwiazdą wśród tych bakterii jest niejaka Mycobacterium vaccae. Ta drobinka poprawia połączenia neuronalne między mózgiem a ciałem. Odczuwamy to jako wzrost energii i motywacji. Z innych badań wynika, że ta sama bakteria obniża poziom niepokoju.

REKLAMA

Przeczytaj też: Higiena - 6 bolesnych błędów

Jeszcze ciekawsze badania przeprowadzono na myszach, którym zaaplikowano te drobnoustroje. Okazało się, że pokonały labirynt dwa razy szybciej niż ich nieubłocone koleżanki. Bakteria podniosła ich umysłowe możliwości, a efekt utrzymywał się przez dwa dni.

Przepis na dzień bez stresu

7.00 Nastaw budzik

10-15 minut wcześniej i rozpocznij dzień od głębokich oddechów. A potem wypij szklankę niegazowanej wody.

7.45 Zjedz swoje

21 gramów białka. Ludzie, którzy jedzą tyle na śniadanie, mają wolniejsze tętno przez resztę dnia.

10:30 Spoookój.

Pracuj efektywnie w 60-90-minutowych cyklach. Między nimi rób 15 minut przerwy (ale nie na fajkę, prosimy).

12:30 Weź kwasy Omega-3.

Ochronią serce, wspomogą pracę mózgu i poprawią nastrój. Dawka dzienna to co najmniej 1 g.

12:55 Przejdź się.

To jest najmniej produktywna pora dnia. Zrób sobie dotleniający mózg spacer na świeżym powietrzu (idź kupić jabłko).

18:00 Koniec, zamknij kompa.

Przepracowani faceci są mniej produktywni i bardziej narażeni na przedwczesną śmierć.

18:30 Wyluzuj się w gymie.

Do pracy zabieraj torbę treningową – to zwiększa szanse na dotarcie do siłowni.

19:45 Pogadaj z kimś.

Rozmowa z ludźmi, którzy nam dobrze życzą, bardzo szybko obniża poziom stresu.

23:00 Zgaś światło i lulu.

Stałe godziny snu to jeden z najlepszych sposobów na bezsenność. A sen to jeden z najlepszych sposobów na życie bez stresu.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij