REKLAMA

Ból kręgosłupa – 5 kluczowych kwestii

Ból pleców dopada 80% z nas. A gdy już dopadnie, utrudnia życie: nie da się trenować, jeździć autem, nawet zawiązanie butów jest wyzwaniem. Jak nie dać się unieruchomić?

gól pleców, kręgosłup shutterstock.com

Odcinek szyjny

Gdy masz sztywny kark, ma to wpływ na cały kręgosłup, który musi kompensować zmniejszoną ruchomość głowy. Po pewnym czasie kręgosłup jest przeciążony i w rezultacie może powodować ból w miejscach bardzo odległych od karku. Żeby rozluźnić mięśnie karku, najpierw pokręć głową (tak jakbyś nosem chciał narysować kółko), zobacz, gdzie boli, a następnie co parę godzin rozciągaj delikatnie te miejsca.

ZOBACZ: Ćwiczenia na kręgosłup, które warto wykonywać

Odcinek piersiowy

Ból jest stresorem, a jedną z reakcji stresowych jest spłycenie oddechu. Gdy przestajesz oddychać przeponą, oddychasz głównie klatką piersiową, co zwiększa napięcie mięśni na wysokości płuc, w tym również tych wokół kręgosłupa. Chcesz sprawdzić, czy oddychasz przeponą? Połóż rękę na brzuchu i na klatce piersiowej. Oddychaj. Która się unosi? Jeśli ta na klatce, spróbuj wciągać powietrze tak jakby do brzucha – ból się zmniejszy.

Gorset mięśniowy

Mocne mięśnie głębokie stabilizują całe ciało i zapobiegają przeciążeniu kręgosłupa. Aby sprawdzić, czy masz mocne mięśnie głębokie korpusu, spróbuj zrobić deskę. Jeśli nie wytrzymasz 60 sekund, mięśnie są za słabe. Jak je wzmocnić? Dokładnie tak samo, jak sprawdzałeś: deska. Ćwicz tak długo, aż minuta przestanie być dla Ciebie problemem. Ciężko zacząć? Na początku wykonuj deskę z podparciem na kolanach.

Miednica

Gdy siedzisz, Twoja miednica jest wygięta, a kręgosłup musi to kompensować. Im więcej czasu spędzasz w pozycji siedzącej, tym bardziej obciążasz kręgosłup, a osłabiasz mięśnie miednicy. Po pewnym czasie ta nierównowaga obciążeń skutkuje bólem w odcinku lędźwiowym. Żeby tego uniknąć, co pół godziny wstań, pospaceruj chwilkę (np. do kuchni i z powrotem), po czym zrób głęboki przysiad – możesz się przytrzymać stołu lub krzesła.

Mięśnie tyłu uda

O dziwo, zbyt słabe mięśnie tyłu uda również mogą powodować ból kręgosłupa. Gdy są za bardzo rozciągnięte, miednica ma tendencję do pochylenia się do przodu, co powoduje pogłębienie wygięcia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Żeby wzmocnić mięśnie tyłu uda, połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach i unieś kilka razy biodra, tak by plecy i uda tworzyły linię prostą.

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA