REKLAMA

Bezsenność - pomoże ciepły prysznic?

Znów przewracałeś się na łóżku do trzeciej? Nowe badania sugerują, że gorący prysznic wieczorem może Ci pomóc zasnąć szybciej.

shutterstock.com
Problemy ze snem stają się zmorą naszych czasów, więc uczeni intensywnie badają to zjawisko. Badacze z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego wykazali m.in., że aż 73% facetów między 18. a 39. rokiem życia ma problemy z zasypianiem. To by się zgadzało, bo z badań TNS Polska wynika, że tylko 53% Polaków przesypia od 7 do 8 godzin, a 25% śpi krócej niż sześć godzin na dobę. Czyli za krótko.

ZOBACZ: Ile snu potrzebujesz?

REKLAMA

I nie łudź się, że ryzykujesz w ten sposób tylko czerwone oczy. Badania wykazały, że już jedna zarwana noc poważnie upośledza zdolności poznawcze, co oznacza, że możesz popełnić fatalne w skutkach błędy. Gdy niedosypianie trwa długo, rośnie ryzyko cukrzycy, otyłości i alkoholizmu. No i najgorsze: niedosypianie zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci o 12%. O ile najczęściej nie możesz się wysypiać dłużej, o tyle możesz wydłużyć sen, zasypiając szybciej.

Z pomocą przychodzą uczeni z USA, którzy odkryli, że gorący prysznic wieczorem ułatwia zasypianie. Wykazali, że gorący prysznic 90 minut przed snem skraca o połowę czas zasypiania i wydłuża czas snu średnio o 15 minut. Nawet kwadrans snu ekstra może Ci pomóc. Umyj się żelem o zapachu cytrusowym, a zaśniesz jeszcze szybciej, bo zapach cytrusów obniża poziom kortyzolu i ciśnienie krwi.

Odliczanie do zaśnięcia

Zacznij przygotowania do snu odpowiednio wcześniej, a zaśniesz szybciej.

15 godzin do snu

Rano wyjdź na słońce. Ono wyreguluje Twój rytm dobowy, a to od niego zależy, kiedy zrobisz się senny. Za chmurami też działa.

University of Michigan

4 godzin do snu

Na koniec dnia pracy zrób listę rzeczy do zrobienia na jutro. Wyznaczenie celu pomaga zasnąć, bo w łóżku już nie musisz nic planować.

Northwestern University

1 godzin do snu

Włóż ciepłą piżamę: najlepiej z wełny merynosa, ale flanelowa też się sprawdzi. Będzie Ci cieplej, a to ułatwia zasypianie.

University of Sydney

10 minut do snu

Ustaw aromatyzer w sypialni i wlej kilka kropel olejku lawedowego. Zapach lawendy zmniejsza lęki i sprawia, że śpisz mocniej i dłużej. Zzzzz.

Chronobiology International

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA