[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Architektura mózgu: jak podkręcić jego osiągi?

Najwyższy czas popracować nad procesorem. Zobacz, jak zwiększyć wydajność centralnej jednostki sterującej – Twojego mózgu.

mózg fot. Shutterstock

Architektura

Najważniejsze części Twojego mózgu. Czym zarządzają i jak je stuningować.

1. Pień mózgu

Zarządza układem oddechowym

Podkręć go: Jabłkami. Koreańscy uczeni zauważyli, że tzw. polifenole, występujące w roślinach, chronią komórki mózgowe przed wpływem stresu oksydacyjnego. Wzmocnij swój układ oddechowy, jedząc pięć jabłek tygodniowo. Taka dawka polifenoli poprawia pojemność płuc o 3%, zwiększając dostawy tlenu do mózgu.

2. Podwzgórze

Odpowiada za metabolizm, temperaturę ciała i podniecenie seksualne.

Podkręć je: Przyprawami. Najlepiej przyprawiaj żarcie na ostro. Uczeni z University of California w Los Angeles wykazali, że kurkumina (substancja występująca w curry) chroni przed uszkodzeniem komórki mózgu.

3. Kora mózgowa

Szara warstwa pofałdowanej tkanki. To tu odbywa się myślenie.

Podkręć ją: Zieloną herbatą. Japońscy uczeni odkryli, że wypijanie filiżanki zielonej herbaty dziennie zmniejsza ryzyko starczego otępienia aż o 73%. Trzymaj torebkę w filiżance co najmniej przez trzy minuty – wtedy uwalnia się z niej najwięcej dobroczynnych polifenoli.

4. Wzgórze

Zajmuje się rozdzielaniem informacji dostarczonych przez zmysły.

Podkręć je: Rozmarynem. Według uczonych z Japonii dieta wzbogacona tą przyprawą zmniejsza ryzyko uszkodzenia mózgu spowodowane niekorzystnym wpływem wolnych rodników, czyli chroni przed takimi chorobami, jak choroba Alzheimera czy ALS (na to choruje Steven Hawking).

5. Kresomózgowie

Największa część mózgu – to tutaj mieści się intelekt.

Podkręć je: Puzzlami. “Żeby poprawić inteligencję, mózg potrzebuje treningu” – mówi Philipp Carter z Mensy. Na początek odpowiedz na takie pytanie: Jeżeli przedwczorajsze jutro jest w niedzielę, to jaki dzień będzie dwa dni po dzisiejszym pojutrze?

6. Układ limbiczny

Kontroluje m.in. emocje i popędy, bicie serca i trawienie.

Podkręć go: Marchewką. Uczeni z Harvard University wykazali, że mężczyźni, którzy przez 15 lat przyjmowali 200 mg beta-karotenu tygodniowo, byli w lepszej kondycji umysłowej niż ich rówieśnicy. Nie lubisz tabletek? Jedz marchewkę pięć razy w tygodniu.

7. Móżdżek

Odpowiada za zmysły i koordynację ruchową.

Podkręć go: Treningiem. Ruch i myślenie działają niezależnie, zatem jeśli w trakcie ruchu zastanawiasz się nad nim właśnie, Twój mózg działa jak swój własny nadzorca, nie poprawiając wcale jego płynności. Lepiej więc skoncentruj się na tym, jak ma wyglądać np. idealny skok, niż zastanawiać się, kiedy i gdzie postawić nogę.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij