REKLAMA

Zaburzenia erekcji: przyczyny impotencji

Men's Health zapytał ekspertów o przyczyny zaburzeń erekcji i patenty na to, abyś w łóżku zawsze stawał na wysokości zadania. Okazuje się, że przyczyn męskiej niemocy w sypialni czasem trzeba szukać w innych miejscach, niż moglibyśmy się spodziewać.

Karramba Production 2014/shutterstock.com
fot. Karramba Production 2014/shutterstock.com
Erekcja to zasługa największej pompy krwi w organizmie – Twojego serca. To właśnie ono musi być w doskonałej formie, aby nic nie zakłócało Twoich nocnych harców z partnerką. Wszystko, co źle wpływa na kondycję tego organu, ma więc także negatywny wpływ na sprawność Twojego najbliższego kumpla.

REKLAMA

Drugim czynnikiem jest testosteron. To dzięki temu hormonowi osiągasz solidny wzwód (i nie tylko - jeśli jesteś ciekaw, czym jeszcze rządzi w Twoj organizmie, przeczytaj artykuły "Testosteron: siła napędowa faceta", "Wszystko o testosteronie" oraz "Prawdy i mity o testosteronie"). Ale oprócz mocnego serca i odpowiedniego poziomu testosteronu jest jeszcze co najmniej kilka rzeczy, które mogą wpłynąć na to, jak spiszesz się w łóżku.

1. Paragony za zakupy

Tak, my też jesteśmy zdziwieni. Jak się jednak okazuje, rodzaje papieru termicznego i atramentu używane do produkcji większości paragonów, które otrzymujesz wszędzie, gdzie są kasy fiskalne, zawierają wysoki poziom bisfenolu A. Związek ten zwiększa w organizmie produkcję kobiecego hormonu – estrogenu. To właśnie estrogen i kilka innych zmian hormonalnych wywoływanych przez bisfenol szkodzi Twojej erekcji. Bisfenol A (BPA) zawierają  także wydruki z bankomatów, lotniskowe naklejki na bagażach, kupony na loterię oraz twardy plastik i żywność konserwowana w puszkach.

2. Słodkie desery

Spożywanie cukru, czy w postaci kawałka ciasta, czy puszki z napojem, powoduje wzrost glukozy w Twojej krwi, co stymuluje uwalnianie insuliny. Ta zaś szkodzi produkcji testosteronu w organizmie, jak zapewniają amerykańscy naukowcy. Ten związek (cukier-insulina-testosteron) znajduje potwierdzenie swojego istnienia w porannych wzwodach – stężenie testosteronu jest większe w godzinach porannych, ponieważ nie jadłeś od kilku godzin.

 

REKLAMA

REKLAMA

Zaburzenia erekcji shutterstock.com
fot. shutterstock.com
3. Zbyt mało snu

REKLAMA

Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Chicago spanie po 5 godzin (lub mniej) przez kilka dni z rzędu wystarczyło, aby poziom testosteronu zmierzony u badanych młodych, zdrowych facetów, spadł o 10 procent. Sen ma kluczowe znaczenie dla produkcji testosteronu. Jeżeli przesypiasz niewystarczającą ilość czasu – czyli jakieś 7-8 godzin co noc – być może znalazłeś właśnie przyczynę swoich problemów z erekcją.

4. Dziecko w sypialni

Spanie w pobliżu niemowlęcia obniża poziom hormonu męskości o znaczące 7%, jak wykazały badania Notre Dame and Northwestern University. Może wydawać Ci się, że powodem Twojej niedyspozycji jest zakłócany przez płacz dziecka, płytki i urywany sen. Niestety, autorzy badań zapewniają, że to właśnie stojące w waszej sypialni łóżeczko z bobasem, podczas gdy śpisz, powoduje spadek testosteronu.

 

REKLAMA

Zaburzenia erekcji shutterstock.com
fot. shutterstock.com
5. Soja w nadmiarze

REKLAMA

Ulubiony wegański składnik diety zawiera "estrogenowe" właściwości, które wpływają niekorzystnie na Twoje zapasy testosteronu, o czym zapewniają naukowcy z Harvard Medical School. Sojowy kotlet nie zabije Twojego libido, ale dieta oparta w dużej części na tych produktach może popsuć Ci miłosne popisy. Pisaliśmy o tym szerzej w artykule "Czy soja jest groźna dla mężczyzn?" - warto przeczytać, bo wnioski naukowców są niepokojące.

6. Spędzanie czasu w pomieszczeniach

Witamina D odgrywa ważną rolę w produkcji testosteronu. Gdy Twój organizm nie otrzymuje jej z diety lub Twoja ekspozycja na światło słoneczne jest niewielka – wtedy mówimy o jej niedoborach. Stąd już prosta droga do gwałtownych spadków w poziomie testosteronu (nawet do 20%). Na szczęście zaledwie 15 minut popołudniowego słońca zapewni Ci niezbędną dzienną dawkę witaminy D. Jeśli nie czytasz właśnie tego artykułu na parkowej ławce na ekranie smartfona lub tabletu, wyjdź na kwadrans z domu i problem z głowy.

 

REKLAMA

REKLAMA

Zaburzenia erekcji shutterstock.com
fot. shutterstock.com
7. Za dużo biegania

REKLAMA

Jak sugerują badania specjalistów z University of British Columbia, bieganie 60 lub więcej kilometrów tygodniowo może zmniejszyć poziom testosteronu o 17 procent. Bieganie zbyt dużo i często może powodować zakłócenia w komunikacji mózgu i gruczołów produkujących hormony, co wyjaśnia zmniejszony poziom testosteronu u zaawansowanych biegaczy. Nie oznacza to jednak Twojego usprawiedliwienia dla rezygnacji z aerobów w ogóle - wystarczy zmniejszenie ich ilości.

8. Alkohol

Tylko nie to! Przyznaj, pewnie w duchu modliłeś się, aby na liście nie znaleźć napojów wyskokowych. Niestety, zgodnie z tym, co przekazują nam naukowcy z University of Oklahoma, wiele składników w popularnych drinkach i napojach alkoholowych może mieć destrukcyjny wpływ na Twoją potencję. Między innymi mamy tu na myśli chmiel w piwie oraz kongenery w winie i alkoholach wysokoprocentowych. Na Twoje szczęście, badacze tłumaczą, że dwa drinki dziennie nie wpłyną raczej szkodliwie na Twoje seksualne poczynania, więc jeśli zachowasz umiar, wszystko będzie OK.

Zobacz także:

 Bądź nieugięty!

 Podwozie mężczyzny: instrukcja obsługi

MH

 

Komentarze

 (12)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA