8 godzin regeneracji na dobę tylko z dobrym materacem

Sen to jeden z najważniejszych elementów dbania o własne zdrowie psychiczne i fizyczne. Aby nocny odpoczynek zapewnił Ci optymalną regenerację, musisz zadbać nie tylko o długość snu, ale i o jego jakość. W obu kwestiach pomoże wybór odpowiedniego materaca. Sprawdź, jak spać lepiej i każdego ranka budzić się wypoczętym.

materace Hilding fot. Materiały prasowe Hilding

„Sen jest dla słabych” - mawiano jeszcze kilkanaście lat temu. Gdy jakiś polityk czy znany biznesmen twierdził, że wystarcza mu pięć godzin snu, wzbudzał podziw. Tylko że wtedy palenie było modne, bieganie uważano za dziwny zwyczaj Amerykanów, a o komosie nikt nawet nie słyszał. Na szczęście czasy się zmieniły i dziś wiemy już, że sen nie jest oznaką słabości, a fundamentem zdrowego stylu życia.

Dlaczego sen jest tak ważny?

Aby za dnia móc funkcjonować na najwyższych obrotach, organizm potrzebuje nocnego odpoczynku. Niedobory snu działają niszczycielsko i zaburzają prawidłowe funkcjonowanie organizmu we wszystkich obszarach.

Kiepsko śpisz? Zmień to. Wyspany organizm szybciej regeneruje się po ostrych treningach, dzięki czemu łatwiej o przyrost tkanki mięśniowej i spalanie tłuszczu.

  • Gdy Ty zapadasz w sen, Twój mózg nie tylko odpoczywa, ale też oczyszcza się ze szkodliwych odpadów komórkowych, gromadzących się tam w ciągu dnia. To dzięki temu procesowi komunikacja między neuronami przebiega sprawniej. Następnego dnia myślisz przejrzyście, pamiętasz informacje, których uczyłeś się dzień wcześniej, jesteś w stanie skupić się na wykonywanych czynnościach, a w dłuższej perspektywie zmniejszasz ryzyko wystąpienia chorób takich jak alzheimer czy parkinson.

  • Sprawniej działający mózg to zaledwie część dobroczynnego wpływu snu na Twój organizm. Nie można bowiem zapominać o tym, że gdy jesteś wyspany, stres nie działa na Ciebie w tak niszczycielski sposób jak wtedy, gdy spałeś za krótko. Sen w odpowiedniej dawce poprawia też nastrój; w wielu badaniach wykazano, że osoby z niedoborami snu częściej chorują na depresję. 

  • Na tym nie koniec, bo wypoczęty po nocy organizm ma silniejszy układ odporności i lepiej sobie radzi z wirusami, bakteriami i innymi zagrożeniami. Naukowcy wykazali też, że niedobory snu to zwiększone ryzyko wystąpienia chorób serca, cukrzycy czy nowotworów.

  • Sen to również niezbędny element regeneracji. Gdy go brakuje, trudniej chociażby o hipertrofię czy szybkie pozbycie się zakwasów. Podczas treningów, zwłaszcza siłowych, dochodzi bowiem do mikrouszkodzeń, które najlepiej odnawiają się właśnie w trakcie snu. Poza tym gdy Ty śpisz, w Twoim organizmie wytwarzane są hormony odpowiedzialne między innymi za nabieranie masy mięśniowej czy spalanie tkanki tłuszczowej. Dlatego jeśli ćwiczysz intensywnie, tym bardziej powinieneś zadbać o jakość snu.

  • Niedobory snu sprzyjają otyłości i mogą niweczyć Twoje wysiłki w wypracowaniu idealnej sylwetki. Niewyspany łatwiej możesz złamać postanowienia dotyczące trzymania się diety, gdyż zaburzony rytm okołodobowy, to także zaburzone wydzielanie hormonów, w tym tych odpowiedzialnych za uczucie głodu i sytości.

  • Czy musimy dodawać, że po kiepskiej nocy wyglądasz… kiepsko? O ile zmarszczki czasem mogą dodać facetowi atrakcyjności (choć i tak udaje się to nielicznym, np. takiemu George’owi Clooneyowi), o tyle napuchnięta twarz i podkrążone oczy raczej nie wzbudzają zachwytów przedstawicielek płci pięknej.

materac Hilding

Zasady zdrowego snu

Paradoksalnie, gdy zrozumieliśmy w końcu, że sen to oznaka higieny a nie lenistwa, zaczęliśmy, jako społeczeństwo, cierpieć na jego poważne niedobory. Pęd życia nie daje nam dziś za wiele czasu na odpoczynek, a natłok obowiązków i przebodźcowanie wynikające z nadmiernego korzystania z mediów społecznościowych sprawiają, że problemy ze snem stały się powszechne. Nawet gdy udaje nam się zasnąć, często jest to sen kiepskiej jakości. Tym bardziej warto znać i stosować poniższe zasady, które pomogą Ci zapaść szybko w głęboki, ożywczy sen.

Zarezerwuj czas na sen

Tak samo jak tworzysz swój harmonogram treningowy, tak samo zadbaj o sen, traktując go jako niezbędny element regeneracji organizmu. Ile czasu przeznaczyć na sen? Zgodnie z oficjalnymi zaleceniami opublikowanymi w 2015 roku przez ekspertów z American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research zdrowy dorosły człowiek powinien przeznaczać na sen od siedmiu do dziewięciu godzin na dobę.

Nie odsypiaj w weekendy

Wydawałoby się, że skoro 8-godzinny sen jest dla organizmu korzystny, to 10-godzinny sen zadziała jeszcze lepiej, ale to błędne założenie. Przede wszystkim, jeśli w tygodniu budzisz się o szóstej, a w weekend śpisz do południa, zaburzasz rytm okołodobowy. Aby żyć z nim w zgodzie, należy go przestrzegać na okrągło, nie tylko od poniedziałku do piątku. Wiele badań wskazuje na połączenie zbyt długiego spania z różnymi chorobami. Przykładowo badanie opublikowane na łamach „Neurology” wykazało, że u osób, które śpią dziewięć lub więcej godzin na dobę, ryzyko wystąpienia udaru mózgu jest wyższe o 23% niż u osób, które śpią od siedmiu do ośmiu godzin.

Przystosuj oświetlenie

Rozregulowanie zegara biologicznego to najczęstsza przyczyna kłopotów ze snem. W niektórych przypadkach (praca na nocki, praca zmianowa, opieka nad niemowlakiem) nie ma w tym naszej winy, jednak na wiele czynników mamy już bezpośredni wpływ. Tak jest w kwestii oświetlenia domowego. Aby móc w miarę szybko zapaść w głęboki sen, już na kilka godzin przed pójściem do łóżka powinieneś unikać bardzo jasnego światła o barwie niebieskiej lub białej, a więc to zbliżone najbardziej do światła dziennego, które blokuje wydzielanie hormonu snu - melatoniny. Dlatego w mieszkaniu warto mieć dwa rodzaje oświetlenia: centralne (jasne, zimne) oraz punktowe (przytłumione, ciepłe).

Uważaj na elektronikę

Kolejnym czynnikiem wpływającym na obniżenie jakości snu jest światło niebieskie emitowane przez ekrany telewizorów, tabletów i telefonów. Najlepiej byłoby w ogóle nie używać elektroniki na kilka godzin przed snem i spędzić ten czas, robiąc coś relaksującego np. ćwicząc jogę, czytając książkę, medytując. Wygodniejszym, a jednocześnie bardziej realnym rozwiązaniem, jest zainstalowanie na wszystkich ekranach trybu ciemnego/nocnego oraz zakupienie (i noszenie) okularów z filtrem blokującym światło niebieskie.

Sen zajmuje Ci 8 godzin dziennie, co oznacza, że 1/3 życia spędzasz w łóżku. A w łóżku najważniejszy jest dobry materac.

Przygotuj sypialnię

Sypialnia to nie schowek na pranie, gabinet czy pokój telewizyjny - sypialnia to miejsce, w którym śpisz, dlatego nie traktuj tego pomieszczenia po macoszemu. Owszem, nie pełni ono funkcji reprezentacyjnej, jak salon, ale spędzasz tam najwięcej czasu. Dlatego zadbaj, by Twoja sypialnia była miejscem czystym, przytulnym, a jednocześnie stanowiła oazę spokoju. Postaw na stonowane barwy i małą liczbę dodatków. Krzykliwe kolory ścian, plakaty z ukochanych filmów, rowerek do ćwiczeń... - na tego typu sprzęty i elementy dekoracyjne nie ma miejsca w sypialni.

Wybierz dobry materac

Zakładając, że sen zajmuje Ci osiem godzin dziennie, wychodzi na to, że 1/3 życia spędzasz w łóżku. Rama, zagłówek, kolor pościeli... - wszystko to kwestie estetyczne, czyli te ważne, ale na pewno nie najważniejsze. W łóżku najważniejszy jest dobry materac. W szerokiej ofercie sklepów, proponujących różne rodzaje materacy, można się pogubić, dlatego zanim udasz się na zakupy, poznaj materacowe ABC.

materac Hilding

Jaki rodzaj materaca wybrać?

Mały spojler: nie ma jednego idealnego materaca. Każdy z nas ma inne potrzeby oraz upodobania, dlatego nigdzie nie znajdziesz uniwersalnego, zwycięskiego modelu. Najlepiej zawsze wziąć pod uwagę własne preferencje, ale warto też skorzystać z wiedzy fachowców, którzy pomogą dobrać najlepszy materac dla Ciebie. Niektóre sklepy oferują pomoc konsultantów, np. w sklepie online Sleeping House czekają na Ciebie doradcy, z którymi skontaktujesz się za pomocą czatu lub telefonu.

Twardy czy miękki?

Każdy z nas ma inne potrzeby oraz upodobania co do materaca, dlatego nie istnieje jeden  najlepszy model.

Lepszym rozwiązaniem dla Twojego kręgosłupa zawsze będzie twardy materac. Na szczęście dzisiejsze technologie pozwalają cieszyć się z komfortu, jaki daje pianka oraz solidnego wsparcia dla kręgosłupa, które zapewniają sprężyny, gdyż wiele modeli łączy obie te technologie. Sprytnym rozwiązaniem są także wkłady z włókna kokosowego, które "utwardzają" materac, gdy okaże się jednak nieco zbyt miękki. Niektóre marki tworzą również materace dwustronne, które różnią się stopniem twardości. Najważniejsze, by materac dobierać do swojej wagi, bo "twardy" materac oznacza co innego dla osoby ważącej 100 kg, a co innego dla tej ważącej 60 kg. 

MATERACE SPRĘŻYNOWE

Innymi słowy: klasyk. Cieszą się niesłabnącą popularnością, gdyż charakteryzuje je nie tylko wygoda, ale i wytrzymałość oraz przewiewność. Materace sprężynowe polecane są osobom cięższym, gdyż zapewniają optymalne podparcie dla kręgosłupa.

Wybierz go, jeśli: jesteś fanem klasycznych rozwiązań i spory z Ciebie chłop.

Nasza propozycja: HILDING LAMBADA

materac Hilding

Klasyczny materac sprężynowy, który zapewnia najwyższą jakość wypoczynku w rozsądnej cenie. Zastosowano w nim unikalny, 7-strefowy system sprężyn PocketPlus o wysokości aż 15 cm. Dzięki nim materac zyskuje optymalną elastyczność oraz odporność na ewentualne odkształcenia wynikające z eksploatacji. Co najważniejsze, taka konstrukcja doskonale podpiera kręgosłup i całe ciało. Model ten został również wyposażony w piankę wysokoelastyczną oraz lateks, które sprawiają, że produkt jest solidny oraz wygodny. Hilding Lambada to materac dwustronny, a więc posiada dwa rodzaje twardości: z jednej strony jest warstwa lateksu oraz maty kokosowej, co podnosi twardość materaca, natomiast druga skonstruowana jest z pianki wysokoelastycznej, dzięki czemu materac zyskuje na giętkości.

MATERACE KIESZENIOWE

To rodzaj materacy ze sprężynami, które w tym przypadku umieszczone są w kieszonkach, dzięki czemu możesz zapomnieć o falowaniu materaca. To ważne, gdy w łóżku śpią dwie osoby - dzięki kieszonkom nie odczuwa się ruchów partnera.

Wybierz go, jeśli: Twoja partnerka skarży się, że wiercisz się w łóżku.

Nasza propozycja: HILDING FANDANGO

materac Hilding

Sprężynowy materac kieszeniowy, który łączy podwyższoną twardość z komfortem i elastycznością. Dzięki umieszczeniu sprężyn w kieszeniach, materac ugina się w konkretnym miejscu jedynie pod wpływem nacisku. Materac Hilding Fandango posiada siedem zróżnicowanych stref twardości idealnie dopasowujących się do kształtu ciała. Sprężyny amortyzuje warstwa filcu, natomiast twardość podwyższa przepuszczająca powietrze mata kokosowa, gwarantująca ochronę przed roztoczami i innymi mikroorganizmami. To kolejny model dwustronny, co oznacza dwie skale twardości, z których każda spełnia inne wymagania.

MATERACE MULTIPOCKET

Opcja dla najbardziej wymagających. Budowa materacy typu multipocket zbliżona jest do materacy kieszeniowych, wyróżnia się jednak większą liczbą sprężyn o mniejszej średnicy. Dzięki temu uzyskujemy jeszcze lepsze podparcie dla kręgosłupa i jeszcze wyższy komfort użytkowania. 

Wybierz go, jeśli: od ciągłego siedzenia boli Cię kręgosłup.

Nasza propozycja: HILDING ELECTRO

materac hilding

Hilding Electro to dwustronny materac, w którym zestawiono najlepsze cechy materacy sprężynowych i piankowych. Bazę stanowi wkład wykonany z małych, gęsto ulokowanych sprężyn Multipocket w siedmiu strefach twardości, co oznacza idealne podparcie dla ciała. Z jednej strony sprężyny otoczono elastyczną i sprężystą pianką hybrydową, która wykazuje wysoką odporność na eksploatację oraz wilgoć. Z drugiej strony zastosowano piankę wysokoelastyczną oraz warstwę sizalu, który usztywnia materac. Konstrukcję materaca Hilding Electro uzupełnia odpinany top z dopasowującej się do ciała pod wpływem ciepła i nacisku pianki termoelastycznej oraz profilowanej pianki lateksowej.

Więcej propozycji marki Hilding oraz Sleepmed znajdziesz na stronie sklepu SleepingHouse.

Zobacz również:
National Fitness Games to bardzo ciekawa brytyjska inicjatywa serii zawodów dla atletów wielu dyscyplin, która testuje formę w sposób równie bezwzględny i wszechstronny, co CrossFit, tworząc przy tym środowisko dużo bardziej inkluzywne. Przyglądamy się temu z bliska.
ZOBACZ WIĘCEJ