Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

7 wyznaczników dobrej formy i zdrowia [nowe reguły]

Wszystko ewoluuje. Aktualizujemy aplikacje, poprawiamy rekordy, reformujemy szkolnictwo... Nic dziwnego, że i lekarze updatują stare zasady i wprowadzają nowe. Sprawdź, czy jesteś na bieżąco z regułami dotyczącymi Twojego zdrowia.

waga wyznaczniki zdrowia fot. Getty Images
1. Nawodnienie

Stara reguła:

Pij 2 litry wody dziennie

Nowa zasada:

Sikaj 5 razy dziennie

Gdybyś wycisnął z mózgu całą wodę, czyli zrobił sobie wodę z mózgu, mózg ważyłby mniej więcej o 2/4 mniej. To dotyczy zresztą nie tylko mózgu. Woda znajduje się w każdej komórce Twojego ciała. Gdy masz jej za mało, a więc gdy jesteś odwodniony, robisz się wolniejszy, słabszy i głupszy.

Dlatego przez lata zalecenie brzmiało: pij dwa litry wody dziennie. Jednak ta uniwersalna zasada była mało precyzyjna, bo dla drobnego faceta 2 litry dziennie to za dużo, a dla wielkiego bywalca siłowni i maniaka CrossFitu - zdecydowanie za mało.

Zatem przestań liczyć szklanki, a zacznij odliczać wizyty przy pisuarze. Staraj się pić tyle, żeby w ciągu dnia 4-5 razy odwiedzać toaletę. Odwiedzasz rzadziej? Napij się. Odwiedzasz częściej niż 8 razy na dobę? Sprawdź poziom cukru, bo wielomocz może być objawem cukrzycy.

Działaj

Jak donosi pismo "Nutrition Reviews", naprawdę intensywny trening potrafi wycisnąć z Ciebie tyle potu, że tracisz nawet 10% masy ciała. Planujesz dać sobie w kość? Zważ się przed treningiem i po nim. Po treningu wypij mniej więcej tyle litrów wody, ile straciłeś. Tylko powoli, nie od razu.

2. Skład ciała

Stara reguła:

BMI poniżej 25

Nowa zasada:

WHR poniżej 0,9

Uczeni z University of Texas odkryli, że około 10% zdrowych jak byki facetów wykonujących pracę fizyczną wg standardów systemu BMI wpada do kategorii "otyły". Problem polega na tym, że indeks masy ciała, czyli BMI, nie potrafi odróżnić, czy ta masa to głównie tłuszcz czy mięśnie.

Lepszym wskaźnikiem jest stosunek obwodu w pasie do obwodu w biodrach (WHR – waist-to-hip ratio). Badacze z Mayo Clinic po przebadaniu 15 000 dorosłych odkryli, że ryzyko śmierci w ciągu następnych 14 lat u ludzi z wysokim wskaźnikiem WHR było dwukrotnie większe niż u tych, którzy mieli wysokie BMI.

Działaj

Żeby wyliczyć WHR, zmierz obwód w pasie na wysokości pępka oraz obwód w najszerszym miejscu bioder. Podziel pierwszą liczbę przez drugą. Wynik większy niż 0,9 oznacza, że masz za dużo tzw. tłuszczu trzewnego.

Im więcej go masz, tym większe ryzyko cukrzycy i nadciśnienia. Żeby się go pozbyć, zacznij treningi interwałowe – to najskuteczniejszy sposób na pozbycie się drania.

1 2 3
STRONA 1 z 3

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij