REKLAMA

6 kluczowych hormonów dla mężczyzny

To od nich w dużej mierze zależy, jak organizm reaguje na dietę i ćwiczenia. Sprawdź, według jakich zasad odbywa się gra hormonów.   

hormony, testosteron shutterstock.com

1. Kortyzol

Kojarzy się fatalnie, jako hormon stresu, ale pełni wiele ważnych funkcji i jest nam niezbędny.

Twój ruch: Nie baw się w mikrozarządzanie (np. brak węgli o poranku), tylko w makroekonomię. Kortyzol będzie Twoim wrogiem, jeśli w organizmie przez długi czas będzie się utrzymywał na zbyt wysokim poziomie. Dlatego nie zajeżdżaj się treningiem i dbaj o odpoczynek, sen, regenerację. Walcz ze stresem na każdym poziomie (fizycznym, psychicznym i metabolicznym).

ZOBACZ: Kompendium wiedzy o hormonach

2. Testosteron

To jeden z najważniejszych dla mężczyzn hormonów, od którego zależy poziom masy mięśniowej (i w efekcie zapotrzebowanie na kalorie) i spalanie tłuszczu.

Twój ruch: Dbaj o zachowanie rytmu dobowego (wysypiaj się!) i wystawiaj się na działanie słońca (niedobór witaminy D obniża poziom testosteronu). Pamiętaj też, że ten hormon nie lubi przeciągającego się deficytu kalorycznego, więc na redukcji raz w miesiącu wchodź na tygodniowy refeed.

3. Iryzyna

Dopiero niedawno ją odkryliśmy, więc wieści o niej należą jeszcze do kategorii „potrzebne są dodatkowe badania”. Może wpływać na produkcję brunatnej tkanki tłuszczowej iprzyspieszać termogenezę.

Twój ruch: Spróbuj zimnych pryszniców i morsowania. Są przesłanki, by przypuszczać, że dzięki temu będzie się jej wydzielać więcej. Nawet jeśli nie, przynajmniej wzmocnisz odporność. Tak czy inaczej, wygrywasz.

4. Hormon wzrostu

Dzięki niemu uda Ci się zbudować większą masę mięśniową, co przyspieszy metabolizm.

Twój ruch: Trening. Najskuteczniejszy będzie siłowy, najlepiej pod postacią ćwiczeń wielostawowych z dużymi ciężarami. Im więcej grup mięśniowych dostanie w kość, tym lepiej. No i sen. Hormon wzrostu wydziela się, gdy śpisz zgodnie z naturalnym rytmem, a nie od 2 w nocy do południa.

PRZECZYTAJ: HGH - cała prawda

5. Insulina

Kojarzy się z negatywnym wpływem na metabolizm i z cukrzycą, ale ma bardzo silne działanie anaboliczne i pomoże Ci zbudować oraz utrzymać masę mięśniową.

Twój ruch: Jak to działa? Insulina transportuje składniki odżywcze do komórek, dlatego porcja węglowodanów po treningu przyspieszy tempo, w jakim białko dotrze do mięśni. Niektórzy tak bardzo liczą na jej działanie, że wstrzykują ją sobie po ćwiczeniach. Taką opcję zostawmy jednak chorym na cukrzycę, którym jest niezbędna, OK?

6. Hormony tarczycy

Przy niedoczynności tarczycy podstawowy metabolizm może obniżyć się nawet do 30%. Na szczęście dla nas, ten problem znacznie częściej dotyka kobiet.

Twój ruch: Przede wszystkim unikaj długotrwałego i restrykcyjnego odchudzania, bo przeciągający się deficyt kaloryczny może spowodować kłopoty z tarczycą. Jeśli coś takiego Ci się niestety przydarzy, lecz się u specjalisty endokrynologa, a nie u doktora Google’a.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA