[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

5 badań, które musisz sobie zrobić

Zdrowie mężczyzny da się opisać liczbami. I wcale nie musisz być matematykiem, by samemu wyczytać z nich, w jakiej formie jest Twój organizm. Poddaj się 5 prostym badaniom lekarskim, a dowiesz się, czy możesz spać spokojnie, czy musisz natychmiast działać.
fot. Nathaniel Welch
Zapanuj nad stresem. Aby utrzymać ciśnienie na właściwym poziomie, codziennie wieczorem zwierzaj się partnerce. Badania kanadyjskich uczonych wykazały, że osoby poddane silnemu stresowi w pracy, które miały okazję się wygadać w domu, miały ciśnienie niższe średnio o 2,5 mmHg od tych, które nie miały komu się wyżalić.

A gdy już się wyżalisz, łyknij dwie aspiryny. Hiszpańskie badania dowiodły, że 150 mg aspiryny przyjętej przed snem pomaga obniżyć ciśnienie skurczowe o 6,8 mmHg, a rozkurczowe o 4,6 mmHg. No i ostatnia deska ratunku: módl się. Badania ujawniają, że ci, którzy regularnie się modlą, mają o 3,5% niższe ciśnienie rozkurczowe od tych, którzy modlą się rzadko lub wcale.

Badanie 3: tętno spoczynkowe


"Tętno spoczynkowe jest jednym z czynników, które określają długość życia" - mówi doktor Thomson. W studium opublikowanym w "New England Journal of Medicine" znajduje się informacja, że mężczyźni, których serce podczas spoczynku bije w tempie ponad 75 uderzeń na minutę, są trzy razy bardziej narażeni na śmierć z powodu zawału serca niż ci, u których bije rzadziej. Twoim celem jest 65 uderzeń na minutę.

Mierz tętno i ćwicz. "Jeśli wykonujesz trening kardio o niskiej intensywności, raz lub dwa razy w tygodniu daj sobie bardziej w kość, a Twoje tętno spoczynkowe obniży się" - mówi Neal Henderson z amerykańskiego Centrum Medycyny Sportowej.

Trenuj przez pół godziny na poziomie 60-80% Twojego tętna maksymalnego trzy razy w tygodniu, ale raz - w dowolny dzień - biegaj lub pedałuj tak szybko, jak tylko możesz. Powrót do punktu, z którego wyruszyłeś, powinien Ci zająć dwa razy więcej czasu.

REKLAMA

Następnie wybierz kolejną "metę", bliżej lub dalej, i wykonaj drugi sprint. Wróć tak samo jak poprzednio. Powtarzaj to ćwiczenie do momentu, w którym się zmęczysz. Podczas biegów na jednym dystansie, biegnij szybko przez 400 metrów, a przez kolejne 400 dwa razy wolniej. Powtarzaj ćwiczenie z dystansami 400, 600 i 800 metrów aż do zmęczenia.

Badanie 4: poziom cukru we krwi


Poziom glukozy we krwi pozwala ocenić zagrożenie cukrzycą. Im wyższy, tym jest ono większe. "Cukrzyca powoduje spustoszenia w organizmie. Zwiększa ryzyko chorób serca, nerek i oczu" - mówi prof. Samet z Johns Hopkins. Co gorsza, jak wynika z badań opublikowanych w "Journal of the American Medical Association" - osoby, u których poziom glukozy przekracza 140 mg/dl, czyli 40 jednostek powyżej normy, są o 29% bardziej narażone na śmierć z powodu nowotworów.

Zwiększ wrażliwość. Aby zmniejszyć poziom cukru, musisz poprawić zdolność organizmu do wykorzystywania cukru poprzez zwiększenie wrażliwości na insulinę. Najlepszym sposobem prowadzącym do celu jest utrata wagi i wizyta na siłowni. Pomocne będą też suplementy zawierające kwas linolowy (CLA), który pomaga schudnąć i nabrać masy mięśniowej. Uczeni kanadyjscy odkryli, że ci, którzy przyjmowali 4 gramy CLA dziennie, zwiększyli wrażliwość na insulinę o 27% po ośmiu tygodniach.

Aby jeszcze bardziej się uwrażliwić, zamień 600 kilokalorii w diecie na tabliczkę gorzkiej czekolady. Dzięki temu - tak wynika z włoskich badań - Twoja wrażliwość na insulinę zwiększy się czterokrotnie w ciągu dwóch tygodni.

Badanie 5: poziom CRP


"Podwyższony poziom białka C-reaktywnego (CRP), podobnie jak podwyższony poziom cholesterolu, jest oznaką chorób serca" - mówi prof. Barbara Nicklas z Uniwersytetu Wake Forest. Wysokie CRP - powyżej 1 mg/l - wiąże się również z innym zabójcą mężczyzn: rakiem prostaty.

Dodaj witamin. Postaw na zgrany zespół, jakim jest witamina C i magnez. Najnowsze badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley pokazują, że przyjmowanie 500 mg witaminy C może obniżyć poziom CRP o 24%. Raport opublikowany przez "Journal of the American College of Nutrition" stwierdza z kolei, że osoby z niskim poziomem magnezu są 2 razy bardziej narażone na wystąpienie podwyższonego poziomu CRP od tych, które utrzymują poziom tego minerału w normie.

Granice normy
Cholesterol LDL
nie więcej niż 130 mg/dl
Cholesterol HDL
nie mniej 40 mg/dl
Ciśnienie tętniczenie więcej niż 120/80 mmHg
Tętno spoczynkowe
najlepiej 65 uderzeń na minutę
Poziom cukru
nie więcej niż 100 mg/dl
Poziom CRP
nie więcej niż 1 mg/l

MH 01/2007

STRONA 2 z 2

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij