4 sposoby na wzmocnienie wątroby

Zadbaj o nią, a będzie Ci służyła do końca życia. Zaniedbana, może ten koniec przybliżyć. 

wątroba, lekarz Shutterstock.com
fot. Shutterstock

1. Policz dziurki

REKLAMA

Popatrz na swój pasek i sprawdź, czy przypadkiem ostatnio nie musiałeś go przesuwać. Jeśli masz nadwagę, zwłaszcza zaś otyłość brzuszną, zrzucenie już 5% masy ciała znacznie zmniejsza stłuszczenie, a stan zapalny wątroby nawet o 10%. Twój cel Zejdź poniżej BMI 23 i tam już pozostań. Uczeni z Tajwanu wyliczyli, że utrzymanie wagi poniżej tego poziomu to najlepszy sposób na uniknięcie NAFLD.

Czujesz, że coś jest nie tak? Oto nieoczywiste objawy chorób wątroby.

2. Zmień menu

W skrócie zadania wątroby można ująć tak: musi posprzątać to, co wrzucasz lub wlewasz do brzucha. Ułatwisz jej pracę, jeśli zrobisz preselekcję i zaczniesz jeść mądrzej. Twój cel Jedz więcej orzechów, nasion, zielonych warzyw i tłustych ryb morskich. Południowokoreańskie badania wykazały, że faceci, w których diecie najwięcej było tych właśnie produktów, najrzadziej cierpieli na NAFLD.

3. Policz do trzech

Regularny wysiłek fizyczny wzmacnia wątrobę, bo zwiększa wrażliwość na insulinę i chroni przed nadwagą. Twój cel Trenuj co najmniej trzy razy w tygodniu. Badania wykazały, że taka lub wyższa częstotliwość treningów jest kluczowa w walce z NAFLD. Uwaga – rodzaj treningu nie ma wpływu na skuteczność, ruszaj się więc, jak tylko chcesz, bylebyś się ruszał.

4. Powiedz pas po dwóch

Specjalnością Twojej wątroby jest metabolizowanie alkoholu. Ale jeśli przesadzisz z ilością, przestaje wyrabiać i zaczyna się psuć. A wtedy spada jej sprawność i następnym razem już mniejsza dawka to dla niej za dużo. Twój cel Dwa drinki dziennie to maks. Wg badań opublikowanych w "Journal of Hepatology", jeśli uda Ci się zatrzymać po drugim piwie czy drugiej lampce wina, ryzyko zachorowania na NAFLD spada o połowę.  

Sprawdź: Czy nie pijesz już za dużo?

Zobacz również:
W dzisiejszym świecie energia do działania potrzebna jest nam od rana do wieczora. Nie ma zmiłuj. Co zapewni nam jej największą dawkę? Dobry trening czy pilnowanie diety? Zapytaliśmy eksperta. 
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA