[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

24-godzinna głodówka - sposób na raka jelita?

Nadzieje były spore, ale na razie wygląda na to, że szybki pościk może Ci pomóc jedynie na fejsuniu.

rak, nowotwór, jelito
Rak jelita grubego to podstępny skurczybyk, który jest drugim po raku płuc najczęściej występującym u polskich mężczyzn nowotworem. Dlatego naszą szczególną uwagę przykuły tytuły głoszące, że trwające dobę głodowanie może zmniejszać ryzyko tej choroby. Szybkie śledztwo wykazało jednak, że wyniki badań nie są jeszcze tak łaskawe.

ZOBACZ: Jak zniwelować ryzyko wystąpienia raka jelita grubego?

REKLAMA

Naukowcy z renomowanej uczelni Massachusetts Institute of Technology przeprowadzili eksperymenty na myszach i okazało się, że wystarczyły 24 godziny bez jedzenia, by znacząco wzrosło tempo, w jakim regenerowały się komórki macierzyste w ich jelitach. A to właśnie spadek tempa regeneracji, postępujący wraz z wiekiem, jest czynnikiem ryzyka nowotworu jelit.

Na razie jednak badacze opisują wypływające z ich odkrycia korzyści słowem „potencjalne”, nie mogą więc być one brane jako potwierdzenie krążącej w internecie koncepcji, że raka „trzeba zagłodzić”. Na razie pamiętaj, że na pewno warto jeść mniej, bo nadmiar kalorii i nadwaga bez wątpienia są czynnikami zwiększającymi ryzyko raka jelita. Przetworzone mięso też nie pomaga.

Bakterie nadają SOS

Monotonna i pełna przetworzonych produktów dieta zdecydowanie nie sprzyja bakteriom stacjonującym w jelitach. Nasza mikrobiota coraz częściej wzywa pomocy. I wtedy pojawia się on, sos pomidorowy, cały na czerwono. Hiszpańscy badacze podali, że gotowanie wzmacnia probiotyczne właściwości pomidorów (zbadano wpływ na szczep Lactobacillus reuteri), dlatego warto, by na talerzu pojawiał się co jakiś czas przygotowany na ich bazie sos.

Jagodowym, ładuj!

Najpierw zamrażarkę (bo sezon na owoce jagodowe trwa przez cały rok), a potem siebie. Za taką instrukcją stoi metaanaliza zbierająca wyniki 22 badań na 1251 osobach, więc całkiem sporej grupie. Wskazuje ona, że obecność różnego rodzaju jagód w menu obniża poziom złego cholesterolu LDL i obniża ryzyko chorób serca.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij