W przypadku odwołania lotu przewoźnik musi zaproponować Ci wybór między: zwrotem kosztów biletu, alternatywnym lotem do punktu docelowego lub przeniesieniem rezerwacji na inny termin. Jeżeli firma lotnicza nie powiadomi pasażerów o odwołaniu rejsu co najmniej dwa tygodnie przed planowanym startem lub zrobi to później i nie zaoferuje alternatywnego lotu do miejsca docelowego, pasażer ma również prawo dochodzić zryczałtowanego odszkodowania pieniężnego.
Oprócz tego, na lotnisku przewoźnik zapewnia bezpłatną opiekę, w tym posiłki oraz napoje, dostęp do telefonu oraz e-maila, a w razie potrzeby hotel. W przypadku opóźnienia lotu przynajmniej o 2 godziny pasażerowie mogą otrzymać od przewoźnika opisaną już bezpłatną opiekę. Jeżeli opóźnienie przekroczy 3 godziny w stosunku do planowanej godziny przybycia do portu docelowego, pasażerom może przysługiwać prawo do zryczałtowanego odszkodowania pieniężnego. Wynosi ono 250, 400 lub 600 €, w zależności od długości trasy lotu.
(Sprawdź też: Jak polecieć na wakacje tanio, bezpiecznie, nie marnować czasu na lotnisku i otrzymać na czas nienaruszony bagaż)
Jeśli opóźnienie przekroczy 5 godzin, a lot stał się bezcelowy, pasażer może ubiegać się o zwrot kosztów biletu oraz transportu do miejsca wylotu. Aby uzyskać odszkodowanie, należy złożyć reklamację wraz z wezwaniem do zapłaty bezpośrednio do linii lotniczych. W razie odmowy przewoźnika, pasażer może zwrócić się ze skargą do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub może dochodzić swoich praw przed sądem cywilnym. Do dochodzenia odszkodowania przed ULC i sądem należy posiadać potwierdzenie rezerwacji lotu, a przed sądem również kartę pokładową.
Ekspert: Michał Domański, radca prawny
(Warto wiedzieć: Jak kupować leki za granicą?)