Punkty styczne roweru
Nie ma innego sposobu określenia, czy siodło pasuje, niż wypróbowanie. Kierownica, jej szerokość i kształt pozwalają dobrać właściwą pozycję na rowerze. Jeśli chcesz wygody, unikaj prostych kierownic, często stosowanych w rowerach górskich. Modele podniesione nie zmuszają do tak silnego pochylania pleców. Szukaj modeli z możliwością ustawienia kąta położenia kierownicy.
Jakie hamulce do roweru
Hamulce tarczowe działają bez względu na warunki pogodowe. Typu V są tańsze i na tyle skuteczne, że sprawdzają się w większości sytuacji. Hamulce najlepiej sprawdzić podczas jazdy. Lepsze są łagodniejsze, ale precyzyjne niż ostre i nieprzewidywalne. Unikaj tych z plastikowymi dźwigniami.
Napęd
... czyli manetki zmiany biegów, przerzutki i koła zębate wraz z łańcuchem. Szczególnie ważny jest środek suportu i piasty. Najlepsze są suporty typu kartusz (cartridge), będące jedną uszczelnioną i nierozbieralną całością. Im więcej przełożeń, tym lepiej.
Przeczytaj też: Rowerem do pracy
Koła
O ich wytrzymałości decydują przede wszystkim obręcze. Najlepsze są tzw. modele dwuścienne (dodatkowy aluminiowy profil łączy ścianki) z wzmacnianymi otworami na szprychy. O ile wspomniane wzmocnienia widać (metalowe pierścienie), o tyle drugiej ścianki nie. Warto więc spytać sprzedawcę.
Rama
Dobry kompromis między jakością i ceną to aluminium lub nieco tańsza stal Cr-Mo. Spawy powinny być regularne, przypominające równy ścieg. Przerwy, odpryski, a nawet krople zastygłego materiału są niedopuszczalne. Sprawdź, czy lakier nie jest pofałdowany lub uszkodzony.
Amortyzator
Amortyzator powinien się uginać (w najtańszych rowerach można natknąć się na atrapy). Modele ze sprężynami lub elastomerami wystarczą do jazdy po ścieżkach rowerowych. Jazda ostrzejsza i szybsza wymaga zastosowania tłumienia (kontrola szybkości pracy amortyzacji), którą zapewniają amortyzatory olejowe.