[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Jazda na rowerze: dogoń mistrzów kierownicy

Zapytaliśmy topowych zawodników różnych kolarskich dyscyplin o to, jak trenują, ustawiają sprzęt i radzą sobie z trunościami. Jeśli zastosujesz ich patenty, będziesz o krok, a właściwie o obrót korbą bliżej do czasów osiąganych przez najlepszych. 

rower, jazda na rowerze fot. Wojciech Małkowicz
XC z Bogdanem Czarnotą

 

fot. Wojciech Małkowicz

REKLAMA

 

Wożę ze sobą dętkę na wypadek rozszczelnienia koła. Wtedy, dzięki pompce z nabojem ze sprężonym gazem, wracam na trasę nawet po 2 minutach. Przy zwykłej pompce byłoby to niemożliwe.

Szeroka kierownica. W XC minął już czas wąskich kierownic – moja ma 700 mm. Dzięki niej rower jest stabilniejszy na podjazdach i zjazdach, łatwiej też utrzymuje się równowagę w terenie. 

 

fot. Wojciech Małkowicz

 

Trasy maratonów są tak ułożone, że absolutnie nie ma potrzeby stosowania 3 rzędowych korb: 2x10 jest najlepszym zestawieniem. Od dwóch lat pojawiają się korby 1x11, ale brak miękkich przełożeń sprawia, że to opcja tylko dla świetnie wytrenowanych zawodników. 

29 cali. W XC niepodzielnie rządzą już koła w tym rozmiarze. Niby rower jest mniej zwrotny, ale ten brak rekompensuje lepsza przyczepność i łatwość pokonywania przeszkód. Polecam ten rozmiar każdemu o wzroście ponad 165 cm. 

Druga Strona Mocy

Maraton XC to ogromny wysiłek. Aby mu podołać, Bogdan zabiera na trasę poniższy zestaw. 

 

fot. Wojciech Małkowicz

 

Power Bike. Ten baton jem mniej więcej pół godziny przed startem. Oprócz węglowodanów zawiera aminokwasy BCAA, które mogą być wykorzystane jako źródło energii.

Voltage Energy. Baton energetyczny, który jem po godzinie wysiłku.

Enduro Snack. Żel energetyczny dostarcza mi w czasie wyścigu węglowodanów w łatwo przyswajalnej formie: nie obciążam żołądka i nie tracę sił na trawienie.

Carbo Snack. Żel energetyczny, którego używam wymiennie z Enduro Snack. Magnes Life Przełykam zawartość fiolki pod koniec wyścigu, gdy jestem już bardzo zmęczony, chcąc zapobiec skurczom mięśni.  

Sztuka podjeżdżania

Trzymaj rytm

Pedałuj z jednostajną prędkością, nie naciskaj na pedały z góry na dół, tylko kręć nimi na okrągło.

Na siedząco

Na luźnej nawierzchni pedałuj na siedząco – na stojąco stracisz przyczepność.

Dobór przełożenia

Jeśli przed stromym podjazdem źle dobrałeś przełożenie, nie walcz ze zmianą, tylko zsiądź z roweru i podbiegnij do szczutu wzniesienia.

Do środka

Ciężar ciała utrzymuj idealnie na środku roweru – jeśli przesuniesz go do przodu, tylne koło zacznie buksować, a jeśli do tyłu – przód zacznie myszkować na boki.  

MH 05/2014

1 2 3
STRONA 3 z 3

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij