[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Suplementy antyoksydacyjne i nieproporcjonalna muskulatura: radzą eksperci MH

Eksperci MH odpowiadają na pytania nurtujące naszych Czytelników. Sama prawda, naukowe podejście, zero ściemy.

Owoce leśne, antyoksydanty

Mam wrażenie, że mięśnie pleców kształtują mi się szybciej i łatwiej niż np. bicepsy. To możliwe?

Tak, to całkiem prawdopodobne. U większości z nas mięśnie rozwijają się nierównomiernie. Ale warto racjonalnie oceniać rozmiary swojej muskulatury. Obwód klatki piersiowej u mężczyzny powinien być większy o 10% od obwodu bioder. Natomiast obwód karku, napiętych bicepsów i łydek powinien być zbliżony.

Jeśli niektóre mięśnie odbiegają od przyjętych wzorców, poświęć im dodatkowy trening. Bardzo dobrze sprawdza się metoda 100 powtórzeń. Polega ona na takim dobraniu obciążenia, abyś mógł wykonać nie więcej niż 20 powtórzeń. Odpoczywasz 10 sekund, po czym z tym samym ciężarem robisz tyle powtórzeń, ile zdołasz.

Znów 10 sekund na regenerację i walczysz dalej. Gdy dojdziesz do 100, daj sobie 2-4 minuty na złapanie oddechu i powtórz wszystko od początku. Taki reżim pozwoli zwiększyć wytrzymałość danego mięśnia oraz jego masę.

- prof. Tadeusz Stefaniak, AWF we Wrocławiu

Czy warto wydawać kasę na suplementy antyoksydacyjne?

W normalnych warunkach 98% tlenu dostarczanego do organizmu zostaje spożytkowane do produkcji energii. Z 2% tworzą się reaktywne formy tlenu – wolne rodniki. Gdy intensywnie trenujesz, jesteś chory albo przyjmujesz niektóre antybiotyki, dochodzi do zaburzenia tych proporcji.

Powstaje więcej wolnych rodników, które mogą psuć strukturę komórek. W dłuższej perspektywie może prowadzić to do chorób autoimmunologicznych czy nowotworowych. Musisz jednak pamiętać, że organizm ma naturalne mechanizmy bronienia się przed wolnymi rodnikami.

Mowa tutaj o enzymach (między innymi dysmutazie ponadtlenkowej czy peroksydazie glutationowej), które eliminują około 70% zagrożenia. Przeciwutleniacze dostarczane wraz z pożywieniem usuwają kolejne 20%. Najbardziej skuteczne są: koenzym Q10 (ryby), karotenoidy (z marchewki lub papryki), witamina E (orzechy laskowe) i flawonoidy (cytrusy).

Dobrym pomysłem jest również picie prawdziwego soku z aronii, który w skuteczny sposób zastąpi używane przez Ciebie do tej pory suplementy antyoksydacyjne.

- dr Marek Szołtysik, dietetyk 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij