[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Skuteczne sposoby na kryzys wieku średniego

Kryzys wieku średniego wcale nie musi być daremną próbą odzyskania bezpowrotnie
utraconej młodości. Wykorzystaj go dobrze, nie inwestuj w gadżety, a nie osiądziesz na dnie, tylko się od niego odbijesz. 

Po buncie dwulatka i nastolatka w końcu przychodzi czas na bunt dojrzałego mężczyzny, zwany potocznie kryzysem wieku średniego. Jego objawem jest nagłe przewartościowanie dotychczasowych priorytetów dotyczących pracy, małżeństwa czy rodziny. W najczęściej spotykanych kliszach przybiera ono formę zmiany partnerki, zakupu motocykla, wymiany samochodu na sportowy albo obsesyjnego zaangażowania w modny sport typu CrossFit czy triathlon.

To w sumie zrozumiałem, bo w średnim wieku zupełnie naturalna staje się potrzeba, by uniknąć monotonii, skoncentrować się na sobie i poszukać nieco odmiennego miejsca w rzeczywistości. Niestety, przeważnie wybieramy środki, które nie pomagają sobie z nią poradzić. Szukając satysfakcji tylko przez efektowne przedmioty i atrybuty statusu, doświadczysz najwyżej tzw. adaptacji hedonistycznej, czyli niesatysfakcjonującego przyzwyczajenia do źródła przyjemności i rosnącej, niemożliwej do zaspokojenia potrzeby na więcej.

REKLAMA

Przeczytaj też: Jak znaleźć równowagę między pracą, a życiem osobistym

Zamiast koncentrować się na otaczaniu zbędnymi gadżetami oraz podtrzymaniu młodego wyglądu i atrakcyjności fizycznej, zastanów się, co naprawdę służy Twojemu zdrowiu fizycznemu i psychicznemu. Jaki rodzaj aktywności jest dla Ciebie źródłem wewnętrznej satysfakcji i pozwala na głęboki odpoczynek? A potem zacznij robić to, co rzeczywiście Ci służy [1] , a nie jest tylko kolejną, szybko przemijającą modą.

Postaw na dostarczanie przyjemności przez głębokie relacje z innymi ludźmi (to one najmocniej długofalowo wpływają na poczucie szczęścia), sztukę czy muzykę. Spróbuj zacząć dostrzegać piękno w sprawach codziennych. Nie ograniczaj się do poszukiwania spełnienia wyłącznie przez bodźce zmysłowe.

Wykorzystaj kryzys wieku średniego jako impuls do poszukiwania sensu. Znajdziesz go dzięki aktywnościom, które są zgodne z Twoimi wartościami, pozwalają doświadczyć stanu flow [2] (wymagają maksymalnej koncentracji i wykorzystania pełni możliwości), a także są nastawione na wsparcie innych ludzi, troskę o wspólne idee i wartości (te warunki nie muszą być spełnione jednocześnie). Dzięki nim tak ceniony współcześnie podziw i prestiż staną się efektem ubocznym działań, a nie ich celem.

Sprawdź również: Jak oswoić stres i z niego skorzystać

To zaś sprawi, że satysfakcja utrzyma się długofalowo. Drogie zabawki nie pomogą Ci też zdrowo radzić sobie ze stresem związanym z życiowymi problemami, często spotykanymi w średnim wieku: rozpadem długotrwałego związku, koniecznością opieki nad starzejącymi się rodzicami czy marazmem w pracy. W związku z nimi mamy dla Ciebie inną propozycję [3].

Badania:

1. Brytyjskie badania z 2019 r. wykazały, że wystarczy 120 minut tygodniowo w kontakcie z naturą, by poprawić stan zdrowia i dobrostan.

2. Uczony Mihaly Csikszentmihalyi wykazał, że głębokie zaangażowanie w jakieś działanie przynosi życiowe spełnienie.

3. Psycholog Dan Mc-Adam pisze, że wspominanie trudnych sytuacji, w których sobie poradziliśmy, wzmacnia odporność psychiczną.

Ekspert MH: Mateusz Banaszkiewicz

Psycholog zdrowia z Uniwersytetu SWPS. Autor bloga o podnoszeniu jakości życia - mateuszbanaszkiewicz.com.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij