Renault Arkana E-TECH 145 – jeden samochód, trzy silniki

Renault Arkana w nowej wersji E-TECH 145, czyli po naszemu hybrydowej, ma pod skórą trzy silniki, z czego dwa elektryczne. Jaki jest wynik tego dodawania?

Renault Arkana E-TECH 145 fot. materiały prasowe
Hybryda Renault akumulatory ma niewielkie, o pojemności tylko 1,2 kWh, co z jednej strony oznacza, owszem, niewielki zasięg „na prądzie” (3 km), ale z drugiej sprawia, że auto nie ocieka zbędnymi kilogramami. Napęd hybrydowy ma kompaktowe rozmiary i nie ogranicza pojemności bagażnika czy wnętrza. Pierwsze skrzypce w Arkanie gra silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra (bez turbodoładowania), ale nie tylko – są też dwie jednostki elektryczne (mała i duża). Ta pierwsza działa głównie jako rozrusznik, ta druga napędza koła, dzięki czemu Arkana najczęściej rusza bezszelestnie i praktycznie bez zwłoki, od razu po wciśnięciu gazu.

REKLAMA

Cały napęd hybrydowy działa wg zasady – odzyskiwać jak najwięcej energii i jak najmniej jej tracić. Kierowca może np. wybrać tryb odzyskiwania energii, przełączając skrzynię biegów w tryb B. Wtedy, zamiast tracić energię kinetyczną, która uleciałaby „w powietrze” w postaci ciepła, można ją zgromadzić w akumulatorze na potem. W trybie tym, po puszczeniu pedału gazu, auto zaczyna mocno zwalniać, więc dodatkowym plusem jest to, że z hamulca nożnego korzysta się w wyjątkowych sytuacjach. Producent podaje, że podczas jazdy miejskiej nawet przez 80% czasu Arkana porusza się wyłącznie dzięki sile elektronów. Pozwala to obniżyć zużycie paliwa o 40%. Będziemy to wkrótce sprawdzać.

Renault Arkana E-TECH 145fot. materiały prasowe

Ekonomia i osiągi

W przypadku Arkany w wersji E-TECH 145 łączna moc zespołu hybrydowego wynosi 143 KM, co zapewnia autu przyspieszenie do setki w czasie 10,8 s. Suche liczby to jednak tylko część historii. W hybrydach, dzięki błyskawicznej reakcji silników elektrycznych, przyspieszenie odczuwane subiektywnie jest lepsze niż można się tego spodziewać. Średnie zużycie paliwa jest za to o około litr niższe niż w wersjach benzynowych (ok. 5 l/100 km) – i to mimo to, że model hybrydowy waży o 100 kg więcej.

W szczegółach 

Arkana to pierwszy przedstawiciel gatunku popularnych crossoverów w stylu coupé, czyli aut, które łączą w sobie cechy samochodów różnych segmentów.

Renault Arkana E-TECH 145fot. materiały prasowe

Cyfrowe wnętrze

Informacje, takie jak prędkość, widać na cyfrowym wyświetlaczu. Jego wygląd można zmieniać.

Renault Arkana E-TECH 145fot. materiały prasowe

Diabeł tkwi w detalach

Wersja R.S. Line, czyli topowa, ma ciekawe dodatki

Renault Arkana E-TECH 145fot. materiały prasowe

I wóz, i przewóz

Bagażnik wersji hybrydowej jest nieznacznie mniejszy niż odmian spalinowych – do dyspozycji wciąż jest 480 l

Zobacz również:
W trzy dni przepłynąłem kajakiem 160 km. A dokładnie 161 kilometrów i 180 metrów. Na wodzie spędziłem łącznie 23 godziny 41 minut i 38 sekund. Spaliłem w tym czasie 12 tysięcy 619 kcal, płynąc z maksymalną prędkością 14,8 km/h oraz ze średnią z trzech dni 6,9 km/h. Nie wiem, ile razy zanurzyłem wiosło w wodzie. Wiem natomiast, że Wisła jest piękna, jej ujście do morza bywa zdradliwe, fala na Bałtyku to nie przelewki, a wiosłowanie pod prąd... cóż, na niecenzuralne słowa pozwolę sobie później.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA