Nowe Audi RS 3 – bestia wśród kompaktów

W zeszłym miesiącu miałem przyjemność (och, i to jaką) przetestować nowe Audi RS 3. Jak jeździ się najnowszą wersją sportowej „trójki”? Zapraszam do lektury.

Nowe Audi RS 3 fot. materiały prasowe Audi

Kiedy pewnego majowego popołudnia Audi zaprosiło mnie na prezentację i test nowego RS 3, ucieszyłem się jak dziecko. Wizja pokonywania zakrętów toru Driveland 400-konnym kompaktem dodała mi więcej energii niż wypite rano espresso. Potwierdziłem swoją obecność bez wahania i zacząłem odliczać dni do pierwszej jazdy.

Nowe Audi RS 3 na torze DriveLand

Wspomniany DriveLand to nowoczesny ośrodek eventowo-szkoleniowy należący do Tomasza Kuchara. Znany rajdowiec prowadzi w nim swoją Akademię Bezpiecznej Jazdy oraz organizuje rozmaite wydarzenia motoryzacyjne. Znajdujący się na terenie DriveLand’u tor posiada między innymi różne typy zakrętów, płyty poślizgowe, kurtyny wodne, a także szarpak, czyli urządzenie wprowadzające samochód w poślizg nadsterowny.

Audi, naturalnie, wybrało to miejsce nie przez przypadek. Uczestnicy eventu mieli przekonać się, jak nowe RS 3 radzi sobie w dynamicznie zmieniających się warunkach.

Nowe Audi RS 3 fot. materiały prasowe Audi

Nowe Audi RS 3 – szczegóły

Zanim przejdę do wrażeń z jazdy po torze, wypadałoby przedstawić głównego bohatera nieco bliżej. Nowe Audi RS 3 jest dostępne w dwóch wersjach nadwozia: hatchback (RS 3 Sportback) i sedan (RS 3 Limousine). Oba warianty mogą być pomalowane na jeden z ośmiu kolorów:

  • zielony Kyalami;
  • szary Kemora, metaliczny;
  • niebieski Turbo;
  • żółty Python, metaliczny;
  • czerwony Tango, metaliczny;
  • czarny Myth, metaliczny;
  • biały Glacier, metaliczny;
  • szary Daytona, perłowy.

Jeśli chodzi o osiągi (czyli coś, co kręci nas najbardziej), nowe Audi RS 3 robi ogromne wrażenie. Model został wyposażony w pięciocylindrową jednostkę o pojemności 2,5 litra, która generuje moc na poziomie 294 kW (400 kM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 500 Nm, a czas od 0 do 100 – 3,8 sekundy. Według ostatnich danych, nowe RS 3 to obecnie najszybszy seryjny kompakt na świecie. Wow!

Nowe Audi RS 3 fot. materiały prasowe Audi

Wrażenia z jazdy nowym Audi RS 3

Po oficjalnej prezentacji i krótkim briefingu ruszyłem w kierunku toru na pierwszą jazdę. Do mojej dyspozycji był model RS 3 Limousine w niewątpliwie krzykliwym kolorze Kyalami.
Pierwsze wrażenie? Ależ to brzmi! Wydech Audi RS 3 wydaje dźwięki, których nie powstydziłby się niejeden sportowy samochód.

Jazda po torze DriveLand odbywała się pod okiem profesjonalnych kierowców rajdowych. Mieli oni nie tylko mierzyć czas każdego przejazdu, ale też udzielać wskazówek dotyczących techniki jazdy i samego samochodu. Ich obecność była niewątpliwie pomocna, szczególnie na bardziej wymagających (czyt. śliskich) odcinkach.

A jak prowadzi się nowe Audi RS 3?

Gdybym miał odpowiedzieć na to pytanie jednym słowem, napisałbym – bajkowo.

Genialne przyspieszenie, świetna przyczepność (nawet na ostrych zakrętach), obłędny układ kierowniczy – nowe Audi RS 3 to sportowy majstersztyk, z którego nie chce się wysiadać.

Nowe Audi RS 3 – wygląd

Oczywiście wypada też wspomnieć o samym designie. Do gustu przypadło mi szczególnie wnętrze nowego RS 3. Kanciaste kształty na desce rozdzielczej i detale w kolorze nadwozia dodają pojazdowi zadziornego charakteru. Elementy kokpitu są perfekcyjnie spasowane, a ich jakość można opisać jednym słowem – TOP (#Zibi).

Niemałe wrażenie zrobiła na mnie też osłona chłodnicy z charakterystycznym dla serii RS wzorem plastra miodu oraz szerokie wloty powietrza.

Zarówno wnętrze, jak i sama „buda” nowego RS 3 wzbudzają respekt i nie pozostawiają złudzeń, że to sportowy samochód z krwi i kości.

Nowe Audi RS 3 fot. materiały prasowe Audi

Nowe Audi RS 3 – szczegółowe dane techniczne (wersja Limousine)

  • Silnik: 2.5 TFSI
  • Moc: 294 kW (400 kM)
  • Moment obrotowy: 500 Nm
  • V-max: 250 km/h
  • Przyspieszenie od 0-100 km/h: 3,8 sekundy
  • Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,9–9,4 l/100 km; emisja CO₂ w trybie mieszanym: 202–214 g/km.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
  • Waga: 1575 kg
  • Długość: 4542 mm
  • Szerokość: 1851 mm
  • Wysokość: 1412 mm
  • Rozstaw osi: 2631 mm

Ile kosztuje nowe Audi RS 3?

Bazowa cena testowanego przeze mnie Audi RS 3 Limousine to 292 400 zł. Kwota końcowa zależy od tego, jaką konfigurację wybierze przyszły kierowca. Specjalny konfigurator (oraz więcej informacji na temat samochodu) znajdziesz na stronie audi.pl.

Nowe Audi RS 3 fot. materiały prasowe Audi
REKLAMA