Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Narzekanie stop, czyli jak przestać być marudą

Optymista widzi szklankę na wpół pełną, pesymista na wpół pustą, a Ty się pytasz: "Jaka, kurde, szklanka?!". Zamiast dalej na wszystko narzekać, weź sprawy w swoje ręce i przejdź na radosną stronę życia.

narzekanie
"Nasze zachowania są warunkowane na 3 różnych poziomach" – mówi dr Lidia D. Czarkowska z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Pierwszy z nich to poziom biologiczny, na który nie mamy wielkiego wpływu. Przyjmuje się, że 25% osób rodzi się z optymistycznym podejściem do życia, 50% znajduje się gdzieś w okolicach środka skali, a ostatnie 25% widzi wszystko w czarnych barwach. "Geny to nie wyrok – mówi dr Czarkowska – dużą rolę odgrywa bowiem kultura i proces socjalizacji, czyli środowisko, w którym się wychowałeś". Ostatni czynnik to Twoje osobiste doświadczenia życiowe – sposób, w jaki radzisz sobie z problemami i co na ten temat myślisz. 

Marudzenie z poczucia bezradności

"Zamiast wynajdować kolejne powody, dla których czegoś się nie da zrobić, skup się na szukaniu rozwiązań". Jeżeli jednak znalazłeś się w sytuacji beznadziejnej (np. utrata bliskiej osoby), doraźnie może pomóc np. towarzystwo przyjaciół. Nie zmieni ono rzeczywistości, ale poprawi Twoje samopoczucie, co w perspektywie czasu umożliwi bardziej konstruktywne myślenie o przyszłości. Warto też pamiętać, że najlepsza broń w walce ze stresem to optymizm.

Marudzenie z powodu niskiej samooceny

Niezależnie, czy stało się tak z powodu toksycznych rodziców czy przykrego doświadczenia – czeka Cię praca nad sobą. "Jednym ze sposobów jest stopniowe osiąganie sukcesów w dziedzinie, którą uznasz za ważną" – mówi dr Czarkowska. Dlatego znajdź coś, co lubisz robić, do czego masz predyspozycje i co jest mierzalne (np. ćwiczenia fizyczne). I nie porównuj się z innymi, tylko ze swoimi wcześniejszymi wynikami.

Marudzenie hobbystyczne

"Niektórzy narzekają z przyzwyczajenia – zauważa dr Czarkowska. – Bo tak się przyjęło, bo tak robili ich rodzice czy dziadkowie". Mówi się, że nawyk jest drugą naturą człowieka, ale nie znaczy to, że złego zwyczaju nie da się pozbyć. Po prostu codziennie wieczorem zapisuj 3 rzeczy, które Ci się przydarzyły, i za które jesteś wdzięczny. W ten sposób szybko nauczysz się dostrzegać to, co w Twoim życiu jest dobre i wartościowe.

Zobacz też: Poradnik szczęśliwca, czyli kuj szczęście, póki gorące

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij