Jak się bawić bez alkoholu? [19 patentów]

Gdy impreza goni imprezę, pity litrami alkohol nie tylko uderza Cię po kieszeni, ale i odbija się na formie, nad którą tak ciężko pracowałeś cały poprzedni rok. By pot przelany w siłowni nie poszedł w piach, spróbuj ograniczyć alko. To trudna sztuka, dlatego przygotowaliśmy parę patentów, dzięki którym skala wyzwania będzie mniejsza.

alkohol, impreza Men's Health

1. Załóż firmowy klub biegowy

Wspólne wyjście na drinka z kumplami z pracy to świetny sposób na integrację i możliwość obśmiania durnych pomysłów szefa. W styczniu, zamiast co- tygodniowych wypadów  do baru, zaproponuj wspólne treningi. Klub biegowy, drużyna piłkarska, a może firmowa liga squasha? Wybór dyscypliny nie ma tak naprawdę znaczenia. Ważne, że to kolejny powód,  by na czas zamknąć  służbowego laptopa.  

REKLAMA

2. Pij zielone

L-teanina, czyli aktywny składnik zielonej herbaty, prowadzi do tymczasowego zmniejszenia stresu i niepokoju, wpływając na mózg w podobny do alkoholu sposób. Herbatę (najlepiej w liściach) zalej zimną wodą z rana i zostaw na cały dzień. Wieczorem wypij schłodzony napój z lodem i cytryną.

3. Od ucha do ucha

Śmiech to zdrowie i, co więcej, może być uznany za nową formę medytacji. Według amerykańskiego Loma Linda University dawka śmiechu wytwarza fale gamma, czyli te same fale mózgowe o wysokiej częstotliwości, które powstają, gdy wydajesz przeciągłe „ooommm”. Jeśli więc medytacja to nie Twoja bajka, włącz dobry stand-up lub komedię i śmiej się do rozpuku.

4. Odnajdź spokój

Alkohol tylko pozornie i co najwyżej chwilowo ukoi Twoje nerwy, by następnego dnia niespokojne myśli dopadły Cię ze zdwojoną siłą. Medytacja pomoże Ci odnaleźć właściwą perspektywę. Jak zacząć? Wypróbuj jedną z wielu aplikacji lub poszukaj wideo na YouTube.

5. Zostań kinofilem

Seans w kinie to przeżycie, czego nie można powiedzieć o oglądaniu filmu na kanapie w domu, gdzie rozprasza Cię milion rzeczy. Nie masz pary do kina? Nie szkodzi. Naukowcy odkryli, że zanurzenie się w filmie, koncercie lub wystawie sztuki podczas samotnej wycieczki ma ogromne korzyści dla dobrego samopoczucia psychicznego.

6. Zaplanuj niepicie

Wypisz momenty, w których zazwyczaj sięgasz po alkohol. Przykładowo: jeśli zawsze kończysz z piwem w piątkowy wieczór, w tym terminie zapisz w kalendarzu wizytę na basenie. Czwartkowe popołudnie oznacza drinka z kumplami z pracy? Patrz punkt nr 1. Takie działania prewencyjne zaoszczędzą Ci dodatkowego stresu.

7. Złap za długopis

Utknąłeś w pętli czarnych myśli i nadmiernej analizy? Masz problem i nie wiesz, jak się za niego zabrać? Zamiast sięgać po drinka, sięgnij po długopis i daj sobie 10 minut na przelanie myśli na papier. Pozwoli Ci to spojrzeć na wszystko z innej perspektywy. Poza tym w przeciwieństwie do kumpla, któremu w przypływie nagłej sympatii po kilku głębszych postanowiłeś się zwierzyć, zeszyt daje Ci gwarancję, że nikt nie pozna Twoich tajemnic.

8-10

Ćwiczenia to jeden z najlepszych sposobów na wyładowanie stresu. Rodzaj treningu dopasuj do swoich aktualnych potrzeb.

Jeśli za często zaglądasz do lokalnego baru… dołącz do osiedlowej drużyny. Bieganie? Koszykówka? Rowery? Niezależnie od tego, jaka aktywność Cię kręci, poszukaj lokalnej grupy lub sam skrzyknij znajomych i zamiast na piwo umawiajcie się na wspólne treningi.

Jeśli chcesz się wyciszyć… wypróbuj kardio o niskiej intensywności Jak informuje University of North Carolina, trening przez 30 minut na 40% maksymalnego poziomu zmniejsza poziom kortyzolu (hormonu stresu)  u zdrowych mężczyzn.  Pomoże też spokojny bieg lub joga.

Jeśli pijesz, aby zapomnieć (jak bardzo jesteś zestresowany)… idź na boks lub CrossFit. Ekipa z australijskiego University of New England odkryła, że trening o wysokiej intensywności jest dobrym sposobem na uniknięcie wypalenia.

11. Pokochaj rośliny

W 2022 roku postaw na ogrodnictwo. Według badań przeprowadzonych na Chiba University w Japonii już samo patrzenie na kwiaty obniża ciśnienie krwi i tętno, jednocześnie obniżając poziom oksyhemoglobiny w korze przedczołowej mózgu, co pomaga wprowadzić się w stan relaksu. Póki na zewnątrz ziąb, polecamy opiekę nad jakąś rośliną doniczkową. Na początek sprawdzi się sansewieria, nazywana też językiem teściowej.

12. Ląduj w łóżku wcześniej

Amerykanie mawiają,  że po północy nie wydarza się już nic dobrego. W dni powszednie to samo można powiedzieć  o godzinie 22.00, dlatego nie ma powodu, aby siedzieć dłużej. Wskakuj do wyra o 22.00 i nastaw budzik na 6.00 rano,  a poranek poświęć na rzeczy, na które ciągle brakuje Ci czasu, jak  np. trening czy nauka angielskiego.

13. Stań na rękach

Warto dążyć do sytuacji, w których dana czynność pochłania nas na tyle,  że tracimy poczucie czasu. W takich momentach pogłębia się oddech, tętno zwalnia, a mózg uwalnia dopaminę, zwaną hormonem szczęścia. Co może sprawić, że zapomnisz o całym świecie? Naukowcy zalecają szlifowanie nowych umiejętności, jak np. stanie na rękach, gra na perkusji czy nauka kaligrafii. Wybierz to, co sprawi Ci najwięcej frajdy.

14. Daj się ponieść sile muzyki

Te ciary, które odczuwasz, gdy Twój ulubiony kawałek wchodzi w crescendo, to znak, że Twój mózg pompuje dopaminę. Jak czytamy w periodyku „Nature Neuroscience”, piosenka przyprawiająca nas o gęsią skórkę może podnieść poziom tego hormonu o 9%. Warto więc wybrać się na koncert lub zapuścić na słuchawkach ulubioną playlistę.

15. Wyostrz umiejętności kulinarne

Jak czytamy w „Journal of Positive Psychology”, ludzie, którzy często podejmują małe, kreatywne wyzwania – takie jak testowanie nowego przepisu – czują się bardziej zadowoleni i zrelaksowani. A w bonusie dostajesz jeszcze pyszny posiłek, który zjedzony w doborowym towarzystwie jest gwarancją udanego wieczoru.

16. Suplementuj adaptogeny

Adaptogeny to zioła, które wzmacniają odporność  na codzienne stresory. Jedną z najpopularniejszych roślin leczniczych jest ashwagandha, czyli witania ospała, która pomaga zmniejszyć zmęczenie fizyczne i psychiczne. Ashwaganda w połączeniu z magnezem i melisą tworzy regenerujące supertrio, które znajdziesz w kapsułkach Recovery od Natural Nation.

17. Suplementuj adaptogeny

Adaptogeny to zioła, które wzmacniają odporność na codzienne stresory. Jedną z najpopularniejszych roślin leczniczych jest ashwagandha, czyli witania ospała, która pomaga zmniejszyć zmęczenie fizyczne i psychiczne. Ashwaganda w połączeniu z magnezem i melisą tworzy regenerujące supertrio, które znajdziesz w kapsułkach Recovery od Natural Nation.

18. Włącz Arnolda

Jak to możliwe, że Arnold Schwarzenegger jest lekiem na całe zło? Badania pokazują, że nostalgia wywołana przez oglądanie starych filmów jest skutecznym sposobem radzenia sobie ze stresem i lękiem. Obejrzany po raz enty „Terminator” może poprawić nastrój, zwiększyć pewność siebie i wzbudzić poczucie optymizmu. Dziwne,  ale działa.

19. Zadzwoń do pubu

Jeśli nie chcesz sięgać  po alkohol, najlepiej unikać miejsc, w których głównym zajęciem jest jego konsumpcja. Jednak jeśli już umówiłeś się  na spotkanie w barze, zadzwoń tam wcześniej, by upewnić się, czy na pewno mają na stanie piwa bezalkoholowe. Jeśli nie, zaproponuj znajomym zmianę miejscówki. Dzwoniąc wcześniej, unikniesz sytuacji, gdy do wyboru zostanie Ci tylko cola  lub sok pomarańczowy.

REKLAMA