Jak poradzić sobie z emocjami po rozstaniu? [5 etapów]

Wściekłość, żal, cierpienie, niemożność skupienia uwagi na niczym innym niż myśl, jak ją odzyskać. Ale ona odeszła, a przed Tobą kilka etapów dochodzenia do siebie, zanim znów zobaczysz, że jest wiosna, a dookoła mnóstwo pięknych kobiet.

rozstanie, zerwanie, koniec związku shutterstock.com

Rozstańmy się w cywilizowany sposób – powiedziała ona po kolejnej kłótni. – Chciałabym, żebyś się wyprowadził”. Mimo że się ostatnio nie układało, to byłem bardziej niż zaskoczony. Czułem się, jakby przejechał po mnie walec. Oszołomiony, ogłupiały, żałosny. Wyniosłem się, a następne dni upłynęły mi na rozpaczliwych telefonach i SMS-ach do niej, nadużywaniu alkoholu, obsesyjnym myśleniu o tym, co powinienem zrobić.

REKLAMA

5 etapów złamanego serca

Etap 1: Szok

Etap 2: Tęsknota

Etap 3: Złamane serce

Etap 4: Wściekłość

Etap 5: Pustka

Etap 1: Szok

Rozstanie jest bardzo silnym stresorem. Taki bodziec sprawia, że w Twoim ciele następuje wyrzut adrenaliny. Ewolucyjnie jest to zrozumiałe: organizm przygotowuje się do walki o utraconą własność – tłumaczą naukowcy z Ohio State University. Krótko mówiąc, marzysz o tym, aby komuś spuścić straszliwy wpie...l, ale przecież tego nie zrobisz. Jako człowiek cywilizowany musisz to znosić z godnością. I tylko napięcie mięśni sprawia, że boli Cię głowa i odczuwasz ogólne rozbicie – jak przy grypie.

Plan działania

Badacze z Diamond Headache Clinic w Chicago dowiedli, że 200 mg kofeiny (filiżanka espresso to ok. 60 mg) może zlikwidować ból głowy skuteczniej niż ibuprofen. A z napięciem mięśni poradzisz sobie, odwiedzając siłownię. „Ćwiczenia o średnim natężeniu rozładują napięcie, zaś piętnaście minut na bieżni pomoże Ci uporać się z natrętnymi myślami. I pomoże »spalić« nadmiar hormonów stresu” – mówi David Archer, wykładowca fizjologii sportu na University of Sunderland. W bonusie masz dawkę endorfin – plaster na ból duszy.

Etap 2: Tęsknota

Czujesz nieodpartą chęć, żebydo niej zadzwonić. Tęsknisz jak pies. Twój mózg dostaje dodatkowy zastrzyk dopaminy – hormonu związanego z motywacją do osiągnięcia celu. To właśnie ten hormon sprawia, że przejawiasz zdumiewającą energię do działań ukierunkowanych na odzyskanie utraconej miłości. Jeżeli osłabnie Twoja samokontrola, narobisz głupot, których będziesz później bardzo żałował. Te wszystkie nocne telefony, chodzenie pod jej oknami, wypisywanie bzdur na FB robisz właśnie na tym etapie.

Plan działania

Zrób sobie małe wagary od życia i zarezerwuj bilet. Z badań opublikowanych w magazynie „Applied Research in Quality of Life” dowiadujemy się, że poziom hormonów szczęścia podnosi się w momencie, gdy planujemy podróż. W chwili planowania jest nawet wyższy niż wtedy, gdy już dojedziemy na miejsce. Wystarczy np. weekend w Pradze czy wyskok na narty, żeby oderwać się od codzienności, gdzie wszystko kojarzy nam się z byłą partnerką.

Etap 3: Złamane serce

Rozstanie może Ci, całkiem dosłownie, złamać serce. Przyczyną jest szybki skok poziomu hormonów stresu. Na skutek nagłego, nawet 30-krotnego podniesienia się poziomu adrenaliny we krwi z powodu wstrząsu dochodzi do zablokowania przepływu wapnia do komórek mięśnia sercowego. Wtedy, na skutek braku minerału, przestają się one kurczyć, dając niepokojące symptomy. Na szczęście, w odróżnieniu od zawału, u chorych nie stwierdza się zwężenia ani zamknięcia tętnic wieńcowych, a pacjenci wracają do zdrowia już po paru dniach.

Plan działania

Nadszedł czas, aby dać się wyciągnąć kumplom na piwo. Naukowcy ostrzegają, że męski sposób na radzenie sobie ze stresami, czyli zamykanie się w sobie, jest kompletnie nieskuteczny i może wpędzić Cię w chorobę. Towarzystwo innych ludzi działa pozytywnie nawet na poziomie biochemicznym, sprawiając, że wydzielają się hormony dobrego samopoczucia. I nawet nie musisz im opowiadać szczegółów waszego rozstania. Tylko nie przeginaj z drinkami, bo naukowcy udowodnili, że nadużywanie alkoholu utrwala złe wspomnienia. Dwa piwa najzupełniej wystarczą.

PRZECZYTAJ: Jak uratować związek? [Okiem kobiet]

Etap 4: Wściekłość

Gdy już myślisz, że udało Ci się wyjść na prostą, hormony stresu znów atakują, a poziom serotoniny opada. Czujesz się wściekły, co jest jednym z typowo męskich sposobów radzenia sobie z frustracją. Najogólniej rzecz biorąc, facetowi łatwiej się przyznać do tego, że jest wk...y, niż do tego, że cierpi, czyli do porażki, powiedzmy to sobie szczerze.

Plan działania

Przekierowanie – to słowo klucz. W chwili gdy uświadomisz sobie, że wściekłość to naturalna reakcja, już nad nią panujesz. Teraz możesz po prostu nadmiar energii rozładować, na przykład tłukąc w worek treningowy. I skupiając się na tym, co Cię w niej denerwowało, bo na pewno było coś takiego. Przypomnij sobie te wieczne kłótnie. Przecież tego, co się między wami ostatnio działo, nie mógłbyś nazwać fajnym układem, inaczej pewnie wciąż bylibyście razem.

Etap 5: Pustka

40% porzuconych cierpi na stany depresyjne. Wiąże się to z działaniem układu nagrody. Gdy do mózgu porzuconego dociera, że nagroda nigdy nie nadejdzie, komórki śródmózgowia zmniejszają swoją aktywność. A to wiąże się z utratą energii i właśnie depresją.

Plan działania

Miej świadomość, że ten stan mija samoistnie i nie wymaga stosowania leków. Lepiej zmuś się do działania. Zrób sobie plan – codziennie jakaś aktywność. Na przykład: w poniedziałek – odwiedzę znajomych, we wtorek – pójdę na basen, w środę – lekcja włoskiego (gotowania, fotografii – wszystko jedno), w czwartek – skopię babci ogródek (robienie czegoś dla innych to doskonały środek antydepresyjny) i tak dalej, przez cały tydzień. Trzymaj się tego planu skrupulatnie, a pewnego dnia obudzisz się z myślą, że życie jest OK, a przed Tobą jeszcze mnóstwo okazji na poznanie kogoś ciekawego.

ZOBACZ: Jak zakończyć związek z klasą?

Jak o niej zapomnieć?

Na bazie terapii anonimowych alkoholików stworzono program dla tych, którzy chcą się wyzwolić z uzależnienia od byłego partnera.

  1. Odpręż się – nie rób wielkich planów. Po prostu dzisiaj powstrzymaj się od prób kontaktu z byłą.
  2. Nie wystawiaj się na pokusy – trzymaj się z dala od miejsc, w których wszystko Ci ją przypomina, nie przeglądaj zdjęć, nie słuchaj waszej muzyki.
  3. Powstrzymaj się od pierwszego kroku – uzależnieni wiedzą, że pierwszy kieliszek w czasie abstynencji może spowodować ciąg trwający miesiącami. Jeden telefon do niej może spowodować nawrót cierpienia.
  4. Nie idealizuj – przypomnij sobie, że ten związek wcale nie był idealny.
  5. Zastanów się, czego chcesz – jakiej kobiety szukasz, kim sam chcesz dla niej być.
REKLAMA