Jak być pewnym siebie – 10 kroków [Nie tylko uwodzenie]

„Gdybym tylko miał więcej pewności siebie, to moje życie wyglądałoby inaczej” – czy zdarza Ci się mówić tak do siebie? Dobra wiadomość – pewność siebie można do pewnego stopnia wyćwiczyć.

pewność siebie, osiąganie celów shutterstock.com

Istnieje wiele sposobów na to, aby nie tylko poczuć się wewnętrznie pewniejszym siebie, ale także emanować pewnością siebie na zewnątrz, śmiało nawiązywać kontakty z innymi i realizować swoje cele. Zobacz, co sam możesz zrobić, aby prowadzić takie życie, jakiego zawsze pragnąłeś.

REKLAMA

Przewiń dalej:

Definicja pewności siebie

Sprawdź swój poziom poczucia własnej wartości - test

Co składa się na pewność siebie

Geny czy środowisko

Po czym poznać, że ktoś jest pewny siebie

Strach przed odrzuceniem

Jak ćwiczyć pewność siebie

Pewność siebie to nie arogancja

Definicja pewności siebie

Zgodnie z definicją pewność siebie to zaufanie do własnych zdolności, możliwości i osądów oraz przekonanie, że możemy z powodzeniem stawiać czoła codziennym wyzwaniom i wymaganiom. Psycholodzy podkreślają, że istotny jest jeszcze w tym szacunek do samego siebie, czyli przekonanie, że ​​zasługujemy na dobre, sprawiedliwe traktowanie. To wszystko jest wyrazem siły psychicznej, dzięki której lepiej radzimy sobie z przeciwnościami, konfliktami, trudnymi wyzwaniami.

Sprawdź swój poziom poczucia własnej wartości

Zanim przejdziemy do wskazówek, jak zwiększyć pewność siebie, zadaj sobie te pytania i policz odpowiedzi twierdzące.
- Czy często czuję się nieswojo w nowych sytuacjach?
- Czy boję się, że popełnię błąd?
- Czy rzadko mam odwagę wyrazić swoją opinię?
- Czy wolę tłumić w sobie problemy?
- Czy trudno mi powiedzieć „nie”?
- Czy tęsknię za spokojem i harmonią?
- Czy boję się krytyki ze strony innych?
- Czy często zastanawiam się, co inni o mnie myślą?
- Czy unikam konfliktów?
- Czy mam problem z domaganiem się sprawiedliwego traktowania?
- Czy staram się zadowolić innych?
- Czy mam problem z wyegzekwowaniem swoich roszczeń?
- Czy nie umiem odmawiać, kiedy inni mnie o coś proszą?
- Czy dużo czasu poświęcam na rozmyślania nad tym, co powinienem zrobić, a czego nie zrobiłem?
- Czy często męczy mnie poczucie winy, lub wstydu?
- Czy trudno mi utrzymać kontakt wzrokowy z innymi ludźmi?
- Czy często porównuję się do innych ludzi?
- Czy wolę przeczekać niż działać?
- Czy często mam wrażenie, że jestem gorszy od innych?
Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na więcej, niż 30% pytań, Twoja pewność siebie stanowczo wymaga odbudowania.

Co składa się na pewność siebie?

Samoświadomość: „Wiem, jaki jestem, jak wyglądam, co czuję, co potrafię, co myślę na różne tematy”.

Samoakceptacja: „Jestem dobry w sporcie, jestem dumny z własnej pracowitości, inteligencji, itp”.

Miłość własna: „Lubię siebie, jestem fajnym facetem, zasługuję na miłość, zainteresowanie ze strony innych, dobre traktowanie”.

Poczucie własnej skuteczności: „Mogę to zrobić, dam sobie radę w różnych sytuacjach, mam wystarczająco duże możliwości”.

Wiara w siebie: „Jestem przekonany, że odniosę sukces”.

Samokontrola : „Panuję nad sobą, nad swoimi emocjami, wiem jak się zachowam w danej sytuacji”.

Odpowiedzialność osobista : „Jestem panem swojego życia, odpowiadam za swoje czyny, nikogo nie obwiniam za swoje porażki”.

Szacunek do samego siebie: „Szanuję siebie i domagam się, aby inni też mnie szanowali. Nie godzę się na złe traktowanie dla świętego spokoju”.

Wszystkie te cechy wpływają na siebie i wzmacniają się nawzajem: ci, którzy zdobywają zaufanie co do swoich możliwości oraz świadomość swoich mocnych stron, zaczynają uważać się za wartościowych ludzi i jednocześnie pozbywają się lęków i zahamowań, a w zamian zyskują pewność siebie i niezależność. To droga do psychicznej i emocjonalnej wolności.

Geny czy środowisko

To, jak pewna siebie jest dana osoba i jaką ma samoocenę , zależy częściowo od jej genów. Niektórzy są bardziej śmiali i odważni od innych już we wczesnym dzieciństwie. Ale środowisko i wychowanie mają na to jeszcze większy wpływ. Rodzice odgrywają szczególnie ważną rolę w rozwijaniu zdrowej samooceny: są pierwszymi osobami, które mogą przekazać Ci, że jesteś wartościową, zasługującą na miłość osobą. To wczesne uznanie i akceptacja społeczna są szczególnie ważne dla budowania pewności siebie. Jeśli masz szczęście, spotykasz wiele życzliwych wspierających ludzi. Ale z drugiej strony, jako dorosły masz wpływ na to z kim się zadajesz, możesz wybierać sobie odpowiednich znajomych i unikać toksycznych dołujących osób. Ważnym krokiem w kierunku większej pewności siebie jest też lepsze poznanie siebie, w tym swoich mocnych stron, na których można budować swoją siłę psychiczną.

Po czym poznać, że ktoś jest pewny siebie

Łatwo jest zazdrościć innym pewności siebie. Trudniej jest określić, co konkretnie sprawia, że robią takie wrażenie. Często jest to kombinacja różnych, mniej lub bardziej świadomych sygnałów. Oto one:

  • Postawa
    Jest to szczególnie widoczne w mowie ciała : otwarta postawa, bezpośredni i trwały kontakt wzrokowy, brak nerwowych gestów. Każdy, kto w ten sposób przystępuje do działania spotyka się z lepszym odbiorem i w ten sposób powstaje sprzężenie zwrotne, czyli stajesz się skuteczniejszy.
  • Otwartość
    Osoba pewna siebie potrafi reprezentować swoje interesy i bronić ich w konfrontacji z innymi. Nie boi się otwarcie mówić, co myśli, ale potrafi też przyznać się do błędów i wziąć za nie odpowiedzialność.
  • Podejście do innych ludzi
    Umie w sympatyczny sposób nawiązywać kontakty z obcymi ludźmi, w naturalny sposób prowadzi z nimi rozmowy.

PRZECZYTAJ: Uwodzenie - sygnał, że ona z Tobą flirtuje

Strach przed odrzuceniem

Za brakiem pewności siebie stoi trudny do pokonania strach przed porażką i strach przed odrzuceniem. Niepewne siebie osoby dręczą nieustanne wątpliwości „jak wypadnę?”, „czy się nie ośmieszę?”, „co inni sobie o mnie pomyślą”. Codzienne wyzwania, w tym kontakt z innymi ludźmi są postrzegane jako zagrożenie i rodzi to przewlekły stres, lub zamykanie się w sobie. Takie osoby potrzebują ciągłego zapewniania, potwierdzania i aprobaty ze strony świata zewnętrznego. Niestety, to też sprawia, że ich obraz siebie i świata są bardzo płynne i podatne na manipulacje.

Inną przyczyną braku pewności siebie jest przesadny samokrytycyzm, surowe ocenianie siebie, porównywanie do zbyt wyśrubowanych wzorców (częsty powód - zbyt ambitni rodzice).W efekcie dostrzega się głównie własne braki i wady, zamiast doceniać mocne strony i pozytywne aspekty własnej osoby.

Jak ćwiczyć pewność siebie

Śmiałości można się nauczyć, ale to nie jest łatwe i szybkie, uprzedzamy. Nie zniechęcaj się, ale przyjmij postawę: 'codziennie jeden mały krok przybliża mnie do celu”. Oto Twój plan:

1. Zmierz się ze swoimi lękami

Jak powiedział amerykański mówca motywacyjny Dale Carnegie: „Pewność siebie bierze się z robienia tego, czego się boisz, i z szeregu udanych doświadczeń, które zdobędziesz w ten sposób". Musisz więc się przełamać i stawić czoła swoim lękom, aby zwiększyć wiarę we własne możliwości.
Nasze lęki przeważnie są wyolbrzymione: w oczekiwaniu na to, co „może” się wydarzyć, przewidujemy możliwe reakcje innych i działamy tak, jakby nasze wyobrażenia były rzeczywistością. Tymczasem przeważnie ludzie reagują na nas znacznie pozytywniej, niż nam się wydaje. Im częściej będziesz sprawdzał się w sytuacjach społecznych, tym lepiej i śmielej się poczujesz. Zadaj sobie ćwiczenie: Codziennie pogadam z jedną obcą osobą. To może być sąsiadka, pani w sklepie, kierowca Ubera, ktokolwiek z osób, które spotykasz na co dzień.

2. Pozwól sobie na błędy

Nie biczuj się za błędy, które popełniasz. Przecież wszyscy dookoła popełniają błędy od czasu do czasu, jesteśmy tylko ludźmi, dlaczego niby Ty miałbyś być wyjątkiem? Pewność siebie nie bierze się z tego, że zawsze postępujemy właściwie, tylko z tego, że nie boimy się pomyłek i wpadek. Błąd nie określa Twojej wartości jako osoby. Nie ma się czego bać. Kiedy następnym razem coś Ci się nie uda, powiedz sobie „uups”, stało się, trudno. Ta postawa ogromnie pomaga w budowaniu pewności siebie.

3. Szukaj rzeczy, które Cię uszczęśliwiają

Im bardziej czujesz się komfortowo i im szczęśliwszy jesteś, tym bardziej rośnie Twoja pewność siebie. Rób rzeczy, które sprawiają, że czujesz się zadowolony. Dotyczy to również takich rzeczy, jak wygląd zewnętrzny - ubieraj się tak, abyś czuł się komfortowo i pewnie. Zadbaj o włosy, o sylwetkę. Postaraj się o to, aby się sobie podobać.

4. Śmiej się z siebie

Nie traktuj siebie zbyt poważnie i nie staraj się wywierać na innych takiego wrażenia. Zrelaksowana postawa ułatwi Ci zmierzenie się ze swoimi lękami. Powiedziałeś coś głupiego na zebraniu? Śmiej się z tego, to naprawdę nie jest koniec świata. Każdy, kto potrafi się z siebie śmiać, sprawia wrażenie nie tylko pewnego siebie, ale także bardziej sympatycznego i otwartego.

5. Skomplementuj siebie

Stań przed lustrem, spójrz na siebie, popatrz sobie w oczy. Następnie wypowiedz swoje imię i skomplementuj sam siebie: „Jesteś fajnym facetem, dobrze wyglądasz, masz mnóstwo mocnych stron, wiele osiągnąłeś, lubię cię”. Wiemy, wiemy, że to może brzmieć śmiesznie, a nawet żenująco, ale takie ćwiczenia mają ogromną siłę. Powtarzaj to sobie codziennie, aż zacznie Ci to przychodzić swobodnie i z łatwością.

6. Przyjmuj komplementy

Jeśli ktoś mówi Ci coś miłego, zaakceptuj to. Nie podejrzewaj tej osoby o jakieś złe intencje. Po prostu przyjmij pochwały i miłe słowa i ciesz się nimi. Staraj się przebywać jak najczęściej z ludźmi, którzy Cię pozytywnie wzmacniają. To karmi Twoją pewność siebie.

7. Panuj nad mową ciała

Liczy się nie tylko to, co mówisz, ale także sposób, w jaki to mówisz. Pamiętaj, aby rozmawiając z innymi unikać nerwowych gestów, skubania paznokci, czy włosów, nerwowych spojrzeń. Niepewne osoby często starają się zajmować jak najmniej miejsca w przestrzeni. Staraj się robić coś wręcz przeciwnego. Pomoże Ci wyobrażenie sobie, że jesteś większy i wyższy.

8. Trzymaj się swoich celów

Pamiętaj o tym, że masz swoje plany, pomysły i cele. Nie dawaj się wytrącić ze swojej ścieżki tylko dlatego, że ktoś chce, abyś realizował jego plany. Na początku może to być trudne, bo wymaga konfrontacji z innymi ludźmi, ale przecież masz świadomość, że o ważne dla siebie sprawy trzeba czasem zawalczyć. Pamiętaj, że chcesz żyć swoim życiem, a nie być tylko elementem planu innych ludzi. Tak się właśnie przejawia szacunek do siebie.

9. Przestań się porównywać

Często faceci widzą życie jako stałą rywalizację i nieustannie porównują swoje osiągnięcia z innymi. To samo w sobie nie jest złe, bo przecież trzeba mieć jakieś punkty odniesienia. Ale z drugiej strony wytrąca to nas z własnej ścieżki. Nie ma sensu porównywać się z kimś, kto bierze udział w innej grze i startuje w innej dyscyplinie niż my. Zamiast tego zacznij bardziej doceniać własne osiągnięcia.

10. Naucz się przyjmować krytykę

Co jakiś czas będziesz musiał się zmierzyć z innym punktem widzenia, albo wręcz z krytyką swojej pracy, czy osoby. Jest to niekomfortowe, ale pamiętaj zawsze, że to tylko punkt widzenia innej osoby, a nie wyrok Sądu Najwyższego. Trudno, tak się dzieje, raz ktoś Ciebie skrytykuje, raz Ty skrytykujesz kogoś, ale nie jest to koniec świata i nie przekreśla nikogo, jako człowieka. Konfrontacje z innymi i konieczność obrony swojego stanowiska wzmacniają Twoją pewność siebie. Z drugiej strony, jeśli czujesz, że w tym towarzystwie jesteś ciągle dołowany i poniżany nie ma sensu trzymać się takiego miejsca za wszelką cenę. To dotyczy zarówno miejsca pracy, jak i związku.

ZOBACZ: Być jak Donald Trump

Pewność siebie to nie arogancja

Zdrowej pewności siebie nie można mylić z arogancją. Zdrowa pewność siebie daje siłę psychiczną, wewnętrzną wolność i niezależność. Jest też silnikiem napędowym szczęśliwego spełnionego życia na własnych warunkach. Jednak nieustanne udowadnianie innym swojej wyższości, forsowanie swojego za wszelką cenę jest, po prostu, arogancją. Nie o to chodzi, aby traktować innych, jak gorszych od siebie, tylko równych sobie. Arogancja zresztą często bywa maską kompleksów, bo spokojna pewność siebie nie potrzebuje udowadniania ani sobie, ani innym swojej wartości.

REKLAMA