[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Jak bezpiecznie jeździć samochodem zimą?

Może wyda Ci się to banalne, ale jeździć bezpiecznie po oblodzonej drodze znaczy jeździć wolniej. Przypominamy podstawowe zasady techniki jazdy samochodem zimą - oto kilka patentów, jak wyjść z opresji, gdy mimo mrozu zrobi się gorąco.

jazda autem zimą fot. Olaf Naami, 2015, shutterstock.com
Na śliskiej drodze każde koło desperacko walczy o przyczepność, dlatego ruszać z miejsca, hamować czy skręcać trzeba z dużym wyczuciem. Podczas przyspieszania łagodniej dodawaj gazu i wrzucaj wyższy bieg wcześniej, niż robiłbyś to na suchej nawierzchni. W autach z układem stabilizacji toru jazdy w razie poślizgu sprawa jest prosta: zawsze kieruj tam, gdzie chcesz jechać.

Jeśli samochód nie ma układu ESP, musisz wykazać się wyczuciem. Na śliskiej nawierzchni, najczęściej w zakręcie, w poślizg wpadają przednie koła, czyli auto skręca mniej niż mu każesz – wówczas odpuść gaz i zmniejsz kąt skrętu kierownicy. To pomoże odzyskać przyczepność. Natomiast gdy w poślizg wpadnie tył auta, to najważniejsze, byś jak najszybciej skontrował kierownicą.

Jeśli nie możesz podjechać pod wzniesienie – i nie pomaga nawet układ antypoślizgowy (ASR) – cofnij się kilka-kilkanaście metrów i spróbuj podjechać jeszcze raz, najlepiej nie po tych samych śladach opon. Przy wszystkich manewrach bardzo istotna jest płynność jazdy.

1. Kontrola

Nie zdawaj się tylko na systemy wspomagające typu ABS, ESP, ASR itp. Ich ingerencja oznacza, że gdzieś została osiągnięta granica przyczepności. Staraj się jechać tak, by nie miały one nic do roboty.

2. Hamowanie

Na śliskiej nawierzchni droga hamowania wzrasta nawet dziesięciokrotnie. Jeśli hamując, chcesz ominąć przeszkodę, pomoże Ci w tym system ABS – po prostu kieruj, ale hamulca nie odpuszczaj.

3. W trasie

Jedź wolniej i bardziej płynnie niż po suchym. Gazem, hamulcem i kierownicą operuj łagodnie, ale jeśli zajdzie taka potrzeba, nie wahaj się nawet bardzo gwałtownie wcisnąć hamulec.

4. Poślizg

W utrzymaniu właściwego toru jazdy w zakręcie pomaga układ ESP. Jeśli auto go nie ma, a tył wpadnie w poślizg – czyli auto będzie skręcać bardziej, niż wynika to ze skrętu kierownicy – szybko skontruj.

Kontroluj trakcję

Zimą koła zapasowego nie zakładaj na oś napędową. Nawet jeśli Twoje auto jest wyposażone w koło zapasowe lub „dojazdówkę”, zaopatrz się przed zimą w zestaw naprawczy. Pozwala on szybko, łatwo i praktycznie – bez brudzenia rąk – poradzić sobie z każdym zwykłym przebiciem opony. Jeśli jednak uszkodzenie jest zbyt duże, musisz użyć „zapasu”, którego bieżnik jest zazwyczaj letni (w „dojazdówce” przypomina slick).

Pamiętaj wtedy, by nigdy nie zakładać opony letniej lub „dojazdówki” na napędzaną oś – na śniegu lub oblodzonej nawierzchni może to mocno utrudnić jazdę. Jeśli więc uszkodzona jest opona na kole napędzanym, czekają Cię dwie zmiany kół. Przy czym najlepiej po tej samej stronie auta, tak by kierunek obrotu koła (opony z bieżnikiem kierunkowym) został zachowany.

Przeczytaj także:

Bezpieczna jazda zimą, czyli kiedy i gdzie zdjąć nogę z gazu, by dojechać do celu bez wypadku.

Nie jedź, tylko kieruj, czy 7 zasad zimowej jazdy samochodem.

MH 01/14

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij