1. Nowość: odcinkowy pomiar prędkości
Kto? Inspekcja Transportu Drogowego
W 2013 r. ponad 30% kierowców przyznawało, że po minięciu fotoradaru znacznie przyspiesza. Dla nich właśnie ITD przygotowała odcinkowy pomiar prędkości. System składa się z dwóch punktów pomiarowych, w których kamery zapisują czas wjazdu i wyjazdu każdego auta z mierzonej strefy; potem oblicza się średnią prędkość. Jeżeli jest większa niż dozwolona, kierowca dostanie mandat. W planach jest 29 takich odcinków (najdłuższy – 7 km). System jest już testowany, a na stałe pojawi się na początku 2015 roku.
2. Radar ręczny
Kto? Policja
Tylko policja może zmierzyć prędkość Twojego auta radarem ręcznym (tzw. suszarką) i zatrzymać Cię, żeby wręczyć mandat. Za znaczne przekroczenie prędkości coraz częściej zabiera prawo jazdy – nawet 10 razy częściej niż rok temu.
3. Auta z wideorejestratorem
Kto? Policja, Inspekcja Transportu Drogowego
Policja i ITD mają auta z wideorejestratorami (m.in. Alfy Romeo 159 i Ople Insignie). Mierzą one prędkość, jadąc za kierowcą przez 50-200 metrów (ITD wykonuje pomiar, stojąc także na poboczu). Różnica: policja Cię zatrzyma i ukarze, a ITD zrobi zdjęcie i wyśle mandat pocztą.
4. Fotoradar
Kto? Inspekcja Transportu Drogowego, Straż Miejska
Teraz tylko fotoradary w żółtych obudowach mogą robić zdjęcia. Takich urządzeń ITD ma ponad 350, a chce zainstalować kolejnych 100. W ubiegłym roku fotoradary zrobiły 2,5 mln zdjęć. Pomimo wielu kontrowersji, pomiarem prędkości w terenie zabudowanym nadal zajmują się strażnicy miejscy i gminni. Do dyspozycji mają fotoradary mobilne lub montowane w aucie (mogą mierzyć, tylko stojąc).
MH 09/14