Czy można nauczyć się optymizmu? [Praktyczne ćwiczenia]

"Optymizm to pewien specyficzny sposób postrzegania świata. Optymiści widzą przeciwności losu jako zdarzenia tymczasowe, przemijające i niezawinione przez nich” – wyjaśnia dr Jack Singer, psycholog sportowy, który pomagał olimpijczykom i biznesmenom osiągać największe sukcesy.

optymizm, pesymizm, psychologia shutterstock.com
„Pesymiści traktują negatywne wydarzenia jako wszechogarniające i dotykające ich osobiście. Kiedy myślisz jak pesymista, Twój mózg przestawia się w tryb »walcz albo uciekaj«, a to spowalnia wszystkie nasze systemy: od odporności do funkcjonowania intelektualnego. Zmiana myślenia wymaga systematycznego treningu”. Zaczynamy!

REKLAMA

ZOBACZ: Optymizm - broń w walce ze stresem

Poranna rozgrzewka – ćwiczenia

Nastaw się rano na cały dzień – zostań w łóżku jeszcze kilka minut i wykonaj cztery poniższe kroki.

1. Oddychanie. Wciągaj powietrze do płuc przez pięć sekund i wydychaj przez dziesięć. Spokojnie, nie spiesz się – masz czas. Ten sposób oddychania wysyła do mózgu sygnał, że jesteś bezpieczny.

2. Wdzięczność. Pomyśl o jednej rzeczy, za którą jesteś wdzięczny życiu, i poczuj tę wdzięczność. Każdego ranka pomyśl czymś innym. Niektórzy eksperci twierdzą, że może to zająć około 14 powtórzeń (dwa tygodnie), zanim odczujesz realne korzyści – poczujesz się silniejszy psychicznie, odporniejszy i zaczniesz bardziej pozytywnie patrzeć na świat.

3. Decyzja. Zdefiniuj jeden jasny cel na dzisiaj. Nie chodzi o to, co masz zamiar odhaczyć na liście rzeczy do zrobienia. Zdecyduj, jaki chcesz być dzisiaj – np. będziesz uważniej słuchał innych albo spróbujesz panować nad negatywnymi emocjami. Powiedz sobie, że mimo różnych przykrych zdarzeń na tym świecie dzieje się mnóstwo dobrych rzeczy i chcesz brać w tym udział.

4. Medytuj. Ludzie, którzy praktykują medytację, są bardziej optymistyczni. Wystarczy przez osiem minut dziennie koncentrować się na oddechu, a efekty przyjdą szybko.

PRZECZYTAJ: Czym jest ewolucyjny pesymizm?

Wieczorne wyciszenie – ćwiczenia

Pod koniec dnia poświęć pięć minut na przemyślenie poniższych kwestii. Po prostu sprawdź swoje postępy w treningu optymizmu.

1. Żaden dzień nie przebiega idealnie, ale optymiści są mistrzami w tłumaczeniu sobie z negatywnego na pozytywne. Bądź jak oni. Wyłapuj swoje negatywne myśli i postaraj się je przeformułować. Na przykład – popełniłeś dzisiaj głupi błąd w pracy, ale to oznacza, że następnym razem będziesz czujniejszy i uchronisz się przed większym błędem. Czyli punkt dla Ciebie. Takie tłumaczenie sobie rzeczywistości staje się  po pewnym czasie nawykiem.

2. Jakie były Twoje największe sukcesy tego dnia? Ile razy zatrzymałeś w sobie spiralę negatywnych myśli? Jak udało Ci się zrealizować pozytywny plan dnia? Czy opanowałeś gwałtowne emocje i nie zareagowałeś nawykowo – porywczo i bez sensu?

3. Co było Twoim dzisiejszym kryptonitem? Jakie informacje, działania, myśli, zdarzenia lub kontakty z innymi wysysały Twoją energię? Czy da się tego uniknąć następnym razem?

Zobacz również:
Chcesz obniżyć ciśnienie? Zacznij trenować lub zmodyfikuj trening. Badania wykazały, że ćwiczenie izometryczne skutecznie obniżają ciśnienie tętnicze krwi.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA