Caravaning – szykuje się boom?

Caravaning w Polsce zdecydowanie zyskuje na popularności. Niestety, nie stanowi on tańszej alternatywy dla wyjazdów all inclusive - wolność ma swoją cenę. Mamy jednak nadzieję, że ta sytuacja wkrótce ulegnie zmianie. Podpowiadamy, jak rozpocząć swoją przygodę podróżowania kamperem.

kamper, caravaning shtterstock.com

Z tego artykułu dowiesz się:

Rodzaje kamperów - pokój, mieszkanie czy dom na kołach

W tym przypadku żaden wybór nie będzie zły - każdy kamper ma łóżko, więc w każdym będziesz mógł nocować. Pojazdy tego typu, jak każde, mają swoje wady i zalety. Minikamperem będziesz mógł podróżować nawet na co dzień, bo ma takie same gabaryty jak van. Sprawa będzie wyglądała już inaczej w kwestii kampervanów. Są od nich większe, ale nie aż tak przestronne jak tzw. półintegry, które są budowane od podstaw jako kampery. Na szczycie listy mamy tak zwane integry, to kampery przypominające już małe autobusy. Przyjrzyjmy im się bliżej.

REKLAMA

ZOBACZ: Wakacje w Polsce - 7 wyjątkowych miejsc

Minikamper

Auto tego typu bazuje na vanie, a jego charakterystyczny element to unoszony dach - pod którym znajduje się dwuosobowe łóżko. Drugie również dwuosobowe łóżko, powstaje po położeniu oparć foteli w drugim rzędzie siedzeń. To minimum, aby tego typu auto nazwać kamperem. W droższych modelach można znaleźć wbudowane szafki, lodówkę, zlew i kuchenkę. W odróżnieniu od większych kamperów zazwyczaj nie mają toalety ani prysznica. Najczęściej w bagażniku można znaleźć zawór, do którego podłącza się przewód ze słuchawką i można wziąć zimny prysznic na łonie natury. Cena - 180 - 300 tys. zł. Gdzie takich szukać? VW, Mercedes, Ford, Citroen, Westfalia, Randger.

Kampervan

To pełnoprawny kamper w nadwoziu auta dostawczego. W porównaniu z droższymi kamperami typu półintegra, są tańsze i zdecydowanie lepiej się prowadzą. Dlaczego? To samochody seryjne, ale z kempingowym wnętrzem, a nowoczesne auta dostawcze mają sporo systemów wspomagających kierowcę. We wnętrzu znajdziesz ogromne łóżko z tyłu - nawet dla trzech osób i drugie powstałe po rozłożeniu kanapy. W tego typu samochodzie znajdziesz już nie tylko kuchnię, ale też toaletę i prysznic z ciepłą wodą. Cena - 190 - 350 tys. zł. Producenci : VW, Globe Traveller, Affinity, Westfalia i Weinsberg.

Półintegra

O tym rodzaju kampera już wspominaliśmy wyżej, pora na więcej szczegółów. To samochód częściowo zintegrowany, czyli do podwozia i kabiny auta dostawczego "doczepione" jest kamperowe nadwozie - tylna część auta jest szersza niż tzw. szoferka, więc w aucie tego typu jest zdecydowanie więcej miejsca niż we wspominanym wcześniej kampervanie. Na liście do odhaczenia jest toaleta, prysznic, kuchnia i miejsce do spania aż dla 4-6 osób, w zależności od długości pojazdu. Poza łóżkiem z tyłu i kanapą jest również łóżko opuszczane spod sufitu lub w zabudowie nad kabiną samochodu, tzw. alkowa. W aucie tego typu znajdziesz już sporych rozmiarów bagażnik, w którym bez problemu schowasz na przykład rowery. Cena - 200-500 tys. zł. Producenci takich pojazdów to: Adria, Hymer, Dethleffs, Chausson, Burstnern, Sunlight, Hobby.

Integra

Top of the top. To już najbardziej zaawansowane pojazdy w tej klasie. Ich część kempingowa i szoferka są ze sobą zespolone, więc auto jest szerokie na całej długości, a w jego wnętrzu znajdziemy ogromną przestrzeń. Tego typu kampery najczęściej bazują już na seryjnych autach dostawczych, ale ich nadwozie i wnętrze to konstrukcja firmy produkującej zabudowy. Integra jest wyposażona tak samo jak półintegra - tutaj na próżno szukać większych różnic. Kluczowa jest sprawa przestrzeni, której dzięki szerszemu nadwoziu jest znacznie więcej niż w innych wcześniej wspominanych kamperach. Cena - 260 - 800 tys. zł. Producenci : Hymer, Dethleffs, Fiat, Carthago, Eura Mobil, Autostar.

PRZECZYTAJ: 5 ciekawych książek na wakacje

Kamper – co brać pod uwagę przed wypożyczeniem

Jedną rzecz wyjaśnijmy od razu: caravaning to nie są tanie rzeczy. Nie mówimy wyłącznie o cenach nowych czy nawet używanych kamperów. W zależności od rodzaju i wyposażenia kamper kosztuje od 180 000 zł do... górną granice określmy jako milion, choć, gdyby się uprzeć, i ją można przekroczyć. Zakup to jedno, ale taki pojazd możesz wypożyczyć i ocenić, czy ta rozrywka jest dla ciebie. Wypożyczalnie znajdziesz w każdym dużym mieście, ale uwaga! Auto musisz rezerwować ze sporym wyprzedzeniem.

W Polsce funkcjonuje obecnie około 350 wypożyczalni kamperów i przyczep. Decydując się na taką formę wypoczynku musisz zacząć od rachunku sumienia i odpowiedzieć sobie na pytanie - w jaki sposób chcę spędzić wakacje. Jak długo będzie trwał wyjazd, dokąd chcesz się udać, w jakim gronie, czy daleko i na koniec - jakich akcesoriów potrzebujesz. Lista takiego dodatkowego wyposażenia jest długa. Od bagażnika na rowery po grill, czy ekspres do kawy. Po co tyle szczegółowych pytań? Już wyjaśniamy.

Kamper - co, gdzie, za ile wypożyczyć?

Za każdy dzień wynajmu zapłacisz 300-600 zł za mikrokamper lub kampervan. Więcej miejsca, większy budżet. Na półintegrę trzeba już odłożyć 550-700 zł, a za integrę 600-1000 zł. To ceny za tak zwany sezon wysoki przy wynajmie na 7 dni. Wiadomo im większe zapotrzebowanie na kampery, tym wyższa cena ich najmu.

Sezon wysoki trwa od początku czerwca do końca września. Uwaga - zdarza się, że wypożyczalnie do sezonu wysokiego zaliczają również majówkę, sylwestra i Wielkanoc. W sezonie niskim lub przy dłuższym użyczeniu ceny są niższe, często nawet o połowę. Wówczas też tańszy jest pobyt na kempingach.

Wyposażenie dodatkowe. Sama cena wynajmu to nie jest koniec kosztów, bo firmy wynajmujące liczą sobie za wszystko dodatkowo. Wyjazd za granicę? Dolicz 150 zł, zestaw naczyń kolejne 100 zł, meble turystyczne 200 zł i możemy tak w nieskończoność. Jest też limit kilometrów od 200 do 400 km dziennie, a opłata za jego przekroczenie to 1-2 zł za kilometr.

No i nie zapominajmy o najważniejszym - kaucja, to co najmniej 5000 zł. W cennikach wypożyczalni znajdziesz też punkt mówiący o "opłacie serwisowej", która wynosi od 150 do 300 zł i zazwyczaj jest stała. Część firm rezygnuje z niej przy dłuższym wynajmie. Opłata ta zawiera pełne przygotowanie do drogi - otrzymasz pojazd zatankowany paliwem i wodą, z pełnymi butlami gazowymi, chemią do toalety i dokładnie wyczyszczony.

Ciekawostka - w niektórych ofertach jest punkt mówiący o tym, że ta opłata obejmuje również szkolenie z obsługi kampera (mówimy serio, to wcale nie jest takie proste), dziwi nas fakt, że to powinien być obowiązek wypożyczalni. Marnym pocieszeniem będzie fakt, że ubezpieczenie - polisa AC oraz assistance, są wliczone w cenę najmu.

Jazda kamperem – wskazówki dla kierowcy

Kiedy już zdecydujesz się na taki sposób spędzania wakacji, wypożyczyłeś wymarzony pojazd i... nie wiesz co z nim dalej zrobić. Bez stresu, postaramy ci się przekazać kilka podstawowych informacji, które powinieneś wiedzieć o kamperze i o technice jazdy nim.

Warto zacząć od tego, że podróżowanie kamperem to specyficzny sposób na urlop. Tempo jazdy jest wolniejsze niż w przypadku osobówki (przeważnie do 120 km/h, a często nawet wolniej). Szybkie przemieszczanie się kamperem po autostradzie nie jest łatwe, a nawet tego nie polecamy. Takie pojazdy mają bardzo dużą masę własną i ogromną powierzchnię czołową, a większość z nich silnik o niewysokiej mocy.

Co to dla ciebie oznacza? Jazda z prędkością 120-140 km/h raczej nie wchodzi w grę, bo we wnętrzu robi się bardzo głośno, a zużycie paliwa wzrasta do kosmicznych ilości - nawet 20l/100 km. W kamperze nie tylko życie, ale i jazda są wolniejsze. Nieco lepiej na drodze spiszą się mikrokampery i kampervany, a nieco gorzej półintegry i integry. Są po prostu szersze i cięższe. Niezależnie od tego jakiego kampera wybrałeś, musisz zmienić przyzwyczajenia i pamiętać o zasadach jazdy domem na kołach:

  • powierzchnia boczna kampera jest wielokrotnie większa od np. samochodu kompaktowego, więc tego typu auta są bardziej podatne na boczne podmuchy powietrza. Musisz zachować szczególną uwagę w czasie jazdy podczas silnego wiatru i wyjeżdżając zza ekranu akustycznego,
  • kampery hamują znacznie mniej skutecznie niż samochody osobowe. Są wielkie i ciężkie, a często wyposażone w standardowe hamulce z aut dostawczych. Noga na hamulec wcześniej!
  • zwróć uwagę gdzie takim autem wjeżdżasz. Wysokość dużych kamperów może sięgać nawet trzech metrów, co sprawia, że łatwo uszkodzić w nich dach, uderzając w nisko zamontowane elementy np. na parkingu, stacji paliw, czy podjeżdżając do popularnej sieciówki po kawę.

Jazda kamperem - gdzie się zatrzymać?

W Polsce znajdziesz około 300 kempingów czynnych tylko od wiosny do jesieni. Jest jeszcze trochę miejsc, które pozwalają pobiwakować "na dziko" - znajdziesz je choćby na Mazurach czy nad morzem. W każdym razie zjazd do cywilizowanego miejsca będzie konieczny przynajmniej raz na 2-3 dni. Trzeba będzie uzupełnić wodę na pokładzie i pozbyć się nieczystości. Jak wybrać kemping? Podobnie jak hotele, są oceniane w skali gwiazdkowej. Jedna gwiazdka oznacza miejsce niskiej klasy, a cztery - wysokiej. Liczba gwiazdek wskazuje na wielkość miejsca postojowego, a nawet mówi o dostępności ciepłej wody w prysznicach (nie wszędzie można z niej korzystać 24 h na dobę). Listę kempingów znajdziesz na stronie Polskiej Federacji Campingu i Caravaningu, pobierając na smartfon aplikację Camping.Info. W Polsce najwięcej kempingów z dobrymi ocenami znajdziesz nad Bałtykiem, zwłaszcza w zachodniej części wybrzeża.

ABC kempingu

Z kempingiem jest trochę jak z hotelem. Rejestrujesz się w recepcji, miła pani przydziela ci miejsce postojowe, wyjaśnia zasady panujące na kempingu. Następnie dostajesz mapkę pokazującą, gdzie możesz napełnić zbiornik z czystą wodą, pozbyć się brudnej wody i gdzie ulokowane są prysznice. Z góry uprzedzamy - jakość kempingów może się okrutnie różnić - na niektórych ciepła woda to nie jest luksus, na który możemy sobie pozwolić przez cały dzień. Nie zniechęca was to? To jedziemy dalej. Otrzymujesz także kluczyk do skrzynki elektrycznej, z którą połączysz kampera za pomocą przewodu. Teraz pora wstawić auto na miejsce - jeszcze chwila i będziesz mógł rozpocząć urlop.

Zacznij od wypoziomowania. Niezależnie od tego czy parkujesz na kempingu czy na dziko, trudno znaleźć idealnie płaskie miejsce, więc trzeba wypoziomować pojazd. Masz na to dwa sposoby - trójkątne najazdy pod koła lub (jak nie oszczędzałeś na kamperze) regulowane zawieszenie pneumatyczne. Kolejny krok to biała, szara i czarna woda. Białą wodę nalewasz do zbiorników w kamperze np. z kranu na kempingu (musisz się zaopatrzyć w przewód z szybkozłączką), szarą, czyli wodę z umywalek, spuszcza się pod pojazd, przekręcając zawór zbiornika. Czarną wodę (z toalety) opróżniasz, wyciągając pojemnik z boku kampera. Uwaga szarą i czarną wodę opróżnia się tylko w wyznaczonych miejscach (tu powrót do mapki). Idziemy dalej. Poza akumulatorem auta w kamperze jest dodatkowa, nazwijmy to, bateria (lub dwie) zasilająca oświetlenie, lodówkę czy ogrzewanie. Akumulatory ładują się podczas jazdy oraz za pomocą paneli słonecznych, ale polecamy na kempingu podłączyć auto do słupka z prądem.

Jak wygląda sprawa z ogrzewaniem? W prostszych kamperach znajdziesz ogrzewanie typu webasto, które spala paliwo z baku. Lepsze kampery mają bardziej wydajne ogrzewanie z butli gazowej. Uprzedzamy, że do działania obu systemów potrzebny jest prąd. Na końcu jedna z najważniejszych kwestii - lodówka. Może być zasilania energią z akumulatora, z gniazdka na kempingu lub prąd do niej może być wytwarzany z gazu. Musisz pamiętać o przełączeniu trybu zasilania gdy opuszczasz kemping.

Jazda kamperem - kwestie formalne

Wypożyczyć kampera może praktycznie każdy, kto wpłaci kaucję, kwotę najmu i podpisze umowę. Jeżeli nie masz prawa jazdy kategorii C, musisz wybrać takiego kampera, którego masa całkowita po załadowaniu ekwipunku, zabraniu pasażerów i zatankowaniu nie przekroczy 3,5 tony. Mandaty za przekroczenie ładowności bywają bardzo wysokie - zwłaszcza w zachodniej Europie. Musisz mieć również ukończone 25 lat.

Zobacz również:
W tej tubce zapakowana jest niezła forma, musisz tylko z niej wycisnąć wszystko, co się da.  Na przykład w czasie zakroku  z ViPR.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA