[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Bezpieczna jazda samochodem zimą

Zimą niektóre miejsca na drodze stają się szczególnie zdradliwe, chociaż na pierwszy rzut oka tego nie widać. Zobacz, kiedy i gdzie zdjąć nogę z gazu, by bezpiecznie dojechać do celu. Sprawdź również, w jaki sposób zmienia się długość drogi hamowania w zależności od stanu nawierzchni.

jazda samochodem zimą fot. Olaf Naami, shutterstock.com
1. Wyjazd z terenu zabudowanego

Na otwartej przestrzeni wiatr wieje z większą prędkością niż w mieście czy w lesie. Nawet jeśli nie pada śnieg, możesz na drodze napotkać jego grubą warstwę nawianą z pól. Zwolnij i omiń zaspę, bo nigdy nie wiadomo, jak jest głęboka i czy pod spodem nie ma lodu.

rys. Mirosław Łuckoś

2. Droga przez las

Nawet w pogodny zimowy dzień na drodze wiodącej przez las są miejsca, do których nie dociera słońce. Pół biedy, jeśli asfalt jest tylko mokry; gorzej, gdy tworzy się lód, którego po prostu nie widać – zwłaszcza że reszta drogi wydaje się sucha. Jest to szczególnie niebezpieczne podczas zmiany pasa.

rys. Mirosław Łuckoś

3. Mosty i wiadukty

Temperatura nawierzchni w takich miejscach jest zawsze o 1-2 stopnie niższa niż reszty drogi. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że asfalt jest wychładzany z góry i z dołu, poza tym nawierzchni nie osłaniają żadne naturalne przeszkody terenowe. Droga na moście może być oblodzona.

rys. Mirosław Łuckoś

4. Deszcz

 W zimie może być wręcz niebezpieczny. Chodzi o to, że nawet gdy termometr w aucie pokazuje, że temperatura powietrza na zewnątrz jest dodatnia, a krople wody swobodnie spływają po szybie, na asfalcie zamarzają, tworząc lód. Temperatura powietrza jest z reguły wyższa niż temperatura jezdni.

rys. Mirosław Łuckoś

Zmiana długości drogi hamowania

Jeśli podróżujesz zimą, weź poprawkę na dłuższą drogę hamowania. Przy prędkości 100 km/h w ciągu jednej sekundy pokonujesz odległość 27,7 m. Biorąc pod uwagę czas reakcji potrzebny od momentu zauważenia przeszkody do rozpoczęcia hamowania, może się okazać, że nie zatrzymasz się w porę. Zobacz, jak zmienia się droga hamowania w zależności od stanu nawierzchni.

rys. Mirosław Łuckoś

Jazda w deszczu powoduje wzrost zużycia paliwa

W ulewnym deszczu opony, podobnie jak płynący po morzu statek, muszą zmierzyć się z dodatkową siłą oporu, wynikającą z konieczności przecięcia tafli wody zalegającej na nawierzchni. To tzw. opór falowy. Wymaga to większego „wysiłku” ze strony silnika, a więc i większego zużycia paliwa, nawet o kilkanaście procent.  

MH 02/14

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij