Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

7 korzyści z urlopu: jak skutecznie wypoczywać

Jak pozbyć się stresu, nabrać energii, podnieść IQ, schudnąć, zmotywować się do działania i to wszystko w czasie urlopu. 

Urlop i wakacje

1. Opal serce

Wszyscy teraz ostrzegają przed szkodliwością opalania, ale jak to zwykle bywa, każda przesada jest głupia. Niski poziom witaminy D, którą produkuje Twój organizm, właśnie pod wpływem światła słonecznego może być groźny. Badania naukowców z Harvardu dowodzą, że dwukrotnie zwiększa to ryzyko zawału.

Aby Twoja prywatna fabryczka witaminy D działała na najwyższych obrotach, polecamy codzienne 10-15-minutowe wystawianie się na słońce bez kremów z filtrem w godzinach od 11 do 15 – radzą brytyjscy naukowcy. Dotyczy to jednak naszej szerokości geograficznej.

2. Pozbądź się nadbagażu

Doświadczenie uczy, że wakacje jakoś specjalnie nie sprzyjają sylwetce. Ale to niekoniecznie wina szczególnie dobrej lokalnej kuchni. Badania na uniwersytecie w Wisconsin wskazują, że 88% urlopowiczów przybiera na wadze dwa tygodnie po powrocie z wakacji.

„Ludzie mają skłonność do zajadania stresu związanego z faktem powrotu z wakacji do szarej rzeczywistości” – wyjaśnia badacz zjawiska dr Richard Starr. Spróbuj po przyjściu do domu, zamiast sięgać po zimne piwo i telefon do telepizzy, zrobić sobie herbatę. Czarna herbata, jak dowodzą naukowcy z University of Alberta, skuteczniej zmniejsza apetyt na tłuste potrawy niż jakikolwiek inny napój.

3. Wyostrz inteligencję

Urlop to aktywność nie tylko dla ciała, ale i dla umysłu. Jadąc w nowe miejsca i oglądając nowe rzeczy, uaktywniamy inne partie mózgu niż na co dzień. A to wpływa na tworzenie nowych połączeń. Niedawne badania przeprowadzone przez psychologów z uniwersytetu w Kalifornii wykazały, że wakacje mogą poprawić IQ.

U facetów, którzy byli testowani po tygodniowych wakacjach, zaobserwowano poprawę wyników testów na inteligencję o 3 pkt w porównaniu z wynikiem sprzed urlopu. Ten stan utrzymywał się przez cztery tygodnie. Aby przedłużyć efekt, po powrocie jedz czerwone mięso, suszone morele, czerwoną fasolkę i czarną czekoladę.

To dostarczy Twojej mózgowej muskulaturze wystarczającą ilość żelaza, które jest niezbędne do zaopatrzenia mózgu w tlen. Badania na uniwersytecie Aberdeen wykazały związek między niskim poziomem żelaza a obniżeniem IQ.

4. Zabij stres adrenaliną

Jeżeli poparzenie słoneczne jest jedynym ryzykiem, jakie podejmujesz na wakacjach, rozważ może coś bardziej emocjonującego. Badacze ze Stress Management and Counseling Centre w Nowym Jorku dowodzą, że potrzebujemy nowych, silniejszych bodźców podczas wypoczynku. A jeżeli ich nie mamy, często powoduje to stres większy niż ten, od którego usiłujemy odsapnąć.

Może nam się wydawać, że nicnierobienie będzie najlepszym dla nas lekarstwem, ale nuda jest dla aktywnego faceta znacznie bardziej szkodliwa niż zastrzyk adrenaliny, dawkowanej w rozsądnych ilościach. Badacze piszą, że jeden dzień poświęcony jakimś ekscytującym działaniom powoduje, że mężczyźni czują się bardziej zrelaksowani i odczuwają większą satysfakcję z urlopu. Dlatego z wielu powodów warto planować wakacje w miejscach, gdzie można robić coś zabawniejszego niż pływanie łódką czy łowienie ryb. 

Urlop i wakacje

5. Uwolnij umysł

I wyłącz telefon. Jeden telefon z firmy może sprawić, że przez co najmniej trzy godziny będziesz odczuwał stres związany z pracą – tak sugerują badania z uniwersytetu w Phoenix. A chyba lepiej ten czas wykorzystać na przejażdżkę motorówką po jeziorze albo podejmowanie decyzji, kto dzisiaj zaopatruje towarzystwo w piwo.

Specjaliści mówią, że istnieje niewiele firm, których pracownicy faktycznie muszą być pod telefonem nawet na urlopie. Reszta jest nękana telefonami na własną prośbę, a powodem jest brak wyobraźni przed urlopem. Wypoczynek należy przygotować sobie wcześniej. Postaw się w sytuacji osoby, która Cię będzie zastępować, i przygotuj jej wszystko, co może być potrzebne. Kilka godzin poświęconych na przekazywanie obowiązków następcy przed wyjazdem zaprocentuje pełnym relaksem na urlopie.

6. Uwolnij stopy

Podróżowanie z torbą wciśniętą pod nogi może zwiększyć dwunastokrotnie ryzyko zakrzepicy żylnej w nogach. Tak wynika z badań przeprowadzonych na uniwersytecie w Sztokholmie. Zwłaszcza niebezpieczne pod tym względem są podróże z bagażem podręcznym pod nogami podczas lotu tanimi liniami, gdy wszystkie schowki nad głowami są zajęte przez pamiątki z podróży Twoich współpasażerów.

Dlatego warto pakować podręczne rzeczy do miękkiej torby, która łatwo przyjmie pożądany kształt. Szwedzcy uczeni twierdzą, że najlepszą gimnastyką dla zmęczonych stóp jest spacer w przejściu – w jedną stronę na palcach, w drugą – na piętach.

7. Podnieś motywację

Bieganie wciąż po tej samej trasie jest potwornie nudne i po jakimś czasie nawet odechciewa Ci się wychodzić z domu. Spakowanie szortów do biegania do bagażu wakacyjnego może jednak przynieść Ci masę korzyści. Badania przeprowadzone na 500 sportowcach przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski wykazały, że przeniesienie treningu w zupełnie inne otoczenie było jednym z najskuteczniejszych narzędzi zwiększających motywację.

Nowe widoki, dźwięki i zmiana klimatu mogą rzeczywiście pomóc nabrać nowej energii do treningu. Dodatkowo inne ukształtowanie terenu sprawi, że uaktywnią się inne partie mięśni. Spróbuj biegać na miękkim piasku, aby wzmocnić łydki, mięśnie czterogłowe i mięśnie dolnej części grzbietu. Ale zmień zwyczajową porę biegu, skróć dystans albo czas, żeby nie wracać do codziennej, czasami męczącej rutyny, bo stracisz wtedy psychologiczne korzyści ze zmiany otoczenia. 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij